|
|
|
|---|---|
|
Vad rekommenderar forumet att man gör inför uppställning av sin 740 / E38. Den skall få njuta av ett varmgarage under vintern. Och jag funderar på: - Skall jag ställa upp den på bockar för att spara nya 20' däcken på Alpinafälg - Är det bra eller dåligt att ha ett kapell på den? - Skall man dra ur batterikablarna? (Jag kommer inte att kunna ha underhållsladdning på den). Något annat man skall fundera på? Mvh, Per-Magnus | |
|
Jag har precis ställt av min 750 E38. Brukar följa samma schema varje år och bilen verkar trivas. Detta har jag gjort: -Spola av och tvätta riktigt ordentligt därefter torka noga överallt -Tanka full tank -Tillsätta koncentrerad spolarvätska för extra frostskydd -Sätta två stora avfuktare inne i kupen, lämpligast på golvet fram eftersom de blir fyllda med vatten efter en vinter och man vill inte att de ska välta och spilla -Sätta en liten avfuktare i bagagerummet -Pumpa alla däcken till mer än 3,5 bar -Koppla på underhållsladning av batterierna med en CTECK laddare -Täcka över med BMW orginalöverdrag som "andas" (min E38 står i kallgarage så det är viktigt att täcket ger bra ventilation) Du kan tänka på att om du inte servat bilen på länge och oljan är skitig så mår motorn bra av ett oljebyte även innan avställning. E38 mår bäst om den har ström hela tiden med underhållsladdning. Om du inte underhållsladdar alls är det stor risk att du efter en eller två avställningar förstört dina batterier även om de står varm. De bör underhållsladdas senast efter 3 månaders inaktivitet. Överdrag är alltid bra eftersom det skyddar bilen från smuts och damm. Alltid trevligt att ta ut en ren fin bil på våren. BMW 4 Life |
|
|
Tack för svar, och trevlig 750!!! BMW Orginalöverdrag, antar att det är detsamma som att åka till BMW och bli ruinerad;-) Om jag inte kan underhållsladda i garaget, är det då bättre att plocka bort batterierna och ha dem på uh laddning på annan plats. Avfuktare = torrboll från Claes Ohlsson? Mvh, Per-Magnus |
|
|
Tack, hehe jo orginalöverdraget kostade 2k... men du kan nog hitta ett lite enklare hos biltema för ett par hundra om du vill täcka över bilen. Se bara till så att det är ett genomsläppligt material och inte nån gummiduk. Ja, det är mycket bättre att du tar hem batterierna och underhållsladdar dom hemma åtminstonde var tredje månad än att de ska stå och bli dåliga i bilen. Både BMW verkstad och Jarls bilservice har rekommenderat mig att min E38 ska vara strömkopplad hela tiden istället. Kan inte svara exakt varför men det hade nåt med att elektroniken i bilen mår bättre av att inte vara strömlöst för länge. Exakt jag kör med torrbollarna: Länk Hittade dom på en hylla på Maxi också. Gillar dom eftersom de har en stabil konstruktion till skillnad från biltemas som vältar mycket lättare. Kör med två hinkar i kupen och den blåfärgade mindre versionen till bagagerummet så klarar du dig hela vintern. BMW 4 Life |
|
|
Du pallar inte upp bilen? Jag är rädda att mina 20 tummare blir ovala... Mvh, Per-Magnus |
|
|
Nej, jag har aldrig pallat upp en bil. Min E34 har jag ställt av varje vinter sedan 6 år tillbaka. Den står på orginal 17 tums. Min E38 står på 20 tums fälgar och det blir tredje avställningen i min ägo. Har inte märkt något problem eller obalans alls varken på E34 eller E38. Däcken blir naturligtvis lite tillplattade trots högt tryck men efter ett par kilometer på motorväg blir de runda och fina igen. Det är ingen nackdel att palla upp bilen men det är överkurs för mig. Det är en del jobb som jag personligen inte ser några stora fördelar i. Om du tittar till bilen någon gång under avställningen vilket jag gör i alla fall så kan du alltid rulla den någon decimeter så att den inte står på exakt samma ställe hela året. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.