AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.423

Köpa nya vinterdäck producerade 2008

Sida 1 av 2
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej på er,

Det är så att jag kollade på bythjul.com och hittade Gislaved Nordfrost 5 däck 225/55-16" dubbade däck för 1038 SEK stycket. Jag tycker detta pris verkar mycket bra. Det jag undrar lite över är hur det är att köpa däck som är producerade 2008??? Kan detta däck vara sämre än ett nyproducerat däck?

Mvh
Kristoffer
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vinterdäck innehåller mycket naturgummi och åldras även om det inte brukas. Mörk sval förvaring bromsar åldrandet, men två år gamla däck har en märkbar försämring ändå och bör vara billiga. Om du normalt kör 3 år på en uppsättning t.ex. betänk då att däcken blir över 5 år gamla.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör du många mil per vinter och kanske sliter ut en uppsättning på 2 vintrar så kanske det inte är så dumt om nu priset är bra. Själv kör jag oftast så få mil att det oftast blir byte pga ålder och inte slitage.

___
//Ulf
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tror att det har mer betydelse på ett dubbfritt "vinterdäck" om det är purfärskt eller ett par år på nacken.
Och att däckindustrin inte vill att vi köper beg eller kör på 3 år gamla vinterdäck har väl sin enkla förklaring.

Off-topic när det gäller att öka omsättningen:
Många förbrukningsvaror i flytande form (inte den ni tänker på) har ett markant större hål i plastflaskan och som den vane konsumenten vi är, så trycker vi lika hårt som vanligt och vips har vi fått ut 25-30% mer än nöden kräver. Och flaskan är förbrukad på avsevärt kortare tid.

"Byta upp sig? Till vad då?"
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vulkanieringsprocessen sätter inte igång så länge däcket inte använts, är däcket förvarat mörkt och svalt är 3-4 år absolut inga problem. Dagens vinterdäck innehåller inte lika mycket naturgummi som förr...

MVH Christofer
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tack för input. Jag kommer nog att slå till på ovan däck, tycker det känns som ett bra pris 4 300 för en uppsättning Gislaved Nordfrost 5.

Mvh
Kristoffer
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Får nog erkänna att crille är bättre påläst än jag på moderna däck. Här ett oberoende test som visar att det borde vara ett ok köp om de är rätt lagrade: Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Anders -72, tack för länken som du länkade till. Ser ju bra ut. Får hoppas att däcken har blivit korrekt lagrade då...visserligen svårt att bevisa men ändå :).

Mvh
Kristoffer
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog ingen större risk om de köps från en större leverantör av däck. Värre med något privat felköp som legat i trave hemma i något garage.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Här är det ännu billigare. Jag köpte en uppsättning sådana däck förra vintern från just denna firma (Guson däck). Kan varmt rekommendera dom.

Länk

Mvh/ Niclas
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Oops, såg nu att du behövde 225/55-16, jag tyckte du skrev 205/55-16.

Kära AP, vart är editfunktionen?! ;)

Mvh/ Niclas
je
38
jerk
523ia touring
Fick mina nya dubbfria på lm-fälg igår och upptäckte idag att dessa var gjorda vecka 45 -09 är det ok!!!!!
Antar att det då är ok efter att läst denna tråd. Det stod inget om att det var förra årets däck utan säljs som vanligt inför säsongen. Ska man bry sig eller låta det vara. Jag betalade 2050 kr/st för Nokian hakka R 205-55-17 på lm-fälg och tycker det var ett bra pris men som sagt.....vad anser ni.
je
38
jerk
523ia touring
Ojdå jag skrev fel- 205-55-16 skal det vara.....
Läste för många år sedan en artikel som handlade om just detta problem, dvs handlare som säljer "nya" däck som dock är tillverkade flera år tidigare. Vad jag förstod så var detta OK eftersom åldringsprocessen (precis som crille82 skriver) börjar först efter 3-4 år vid korrekt förvaring.

Dock skall man ha i åtanke att precis som biltillverkarna så uppdaterar däckfabrikanterna ständigt däcken, dvs ett Nordfrost 5 från 2008 har inte exakt samma egenskaper som ett tillverkat 2010.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Samma sak hände med mig med sommardäcken som jag beställde i somras, dom var tillverkade förra året men efter att ha läst lite om det så verkar det inte vara så farligt om däcken är förvarade på rätt sätt. Tyckte ändå det var lite störigt då jag trodde det var årets däck som räknades som nya.

Har iallafall gjort en beställning nu på två uppsättningar däck:

Gislaved Nordfrost 5 till 1:an och Hakkapeliitta 4 till 5:an.

Hoppas nu dom är OK.

Mvh
Kristoffer
Hur noga är det med korrekt lagring egentligen, däckgrossisterna har väl sällan däcken i bergrum utan snarare ofta i stora plåthallar? Där det är 40 grader varmt eller mer en sommareftermiddag...Jag brukar fundera på detta ibland när jag åker förbi en sådan stor däckhall. Gamla däck = OK om jag haft dom i min egen källare!
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
matslund: Det blir knappast så varmt...

MVH Christofer
E3
1.828
E36
USA bilar
Lite svårt att köpa NF5 tillverkade -10 eftersom dessa inte görs mer, likaså Hakka4 som egentligen utgått -08 (utom i vissa dimensioner)

I övrigt är det helt korrekt, åldringsprocessen på ett däck startar när man börjar använda det och man bygger värme i däcket

En "plåthall" brukar nog klara temperaturen ok, däremot är eg containerförvaring förkastligt ur däcksynpunkt
jag köpte precis själv "gamla" däck Nokia Hakka 18" från min däcklev som jag litar 100% på (till min blivande 535dT F11). Han sa precis som E36 just skrev. Men betalade bara 4800 kr inkl moms för fyra dubbdäck. Hade jag köpt "nytillverkade" Hakka 7 pratar vi knappa 12000 kr. Kör mest korta sträckor och tror också att just dubbdäcken rimligen borde tåla lagring längre. Men skönt läsa det som E36 och några mera skrivit här. Hur många egentligen kollar innan köpet tillverkningsmånaden på sina däck? Tror det är endast fåtalet faktiskt och som nån skrev så blir man nog lätt många gånger uppkörd. Tycker det är okay att köpa ett "äldre" men nytt däck, när man seriöst får veta att däcket är tillverkat xx-xx och att det legat lagrat hos en handlare man litar på och får ett himla lågt pris. Men kanske inte köpt det om jag sitter och bränner runt som säljare dagligen 30-40 mil på vintervägar, då hade jag nog valt kanske ett helt nytillverkat däck. Men för mina behov tror jag detta däck blir kanon.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Med känsla: Precis så resonerar jag också. Kör inte så himla mycket utan jag tror att dessa däck kommer att duga alldeles utmärkt för mina behov :)

//Kristoffer
E3
1.828
E36
USA bilar
Detta med däckets ålder är en hysteri som Christrer Glenning startade för ett antal år sen, detta har lett till att vissa som då anser sig vara pålästa givetvis slår ner på att "det här däcket är ju gammalt"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.