|
|
|
|---|---|
|
För ungefär en månad sedan började min 320xd, med ganska exakt ett år på nacken, att låta väldigt skumt. Det är ett väldigt högt och tydligt ljud som börjar redan vid ca 20 km/h och sedan konstant uppåt i hastighet. Det låter precis som om jag skulle ha punktering på ett eller flera däck,... men det har jag inte, ljudet går liksom runt. Har kollat lufttrycket, vilket var lågt, men jag har fyllt på - ljudet kvarstår. Vad kan vara problemet? Ska jag förtydliga så säg bara till! Kör fortfarande på originaldäcken, dvs. Goodyear - run on flat. 225-45-17" fram, 255-40-17" bak. | |
|
Tror inte detta är felet men kontrollera så att alla hjul verkligen sitter fast. Visste inte att BMW levererade Goodyear däck i de dimensionerna. Vilken modell är det? Lite input beträffande Goodyear Excellence RFT däck. Länk |
|
|
Det är en 320xd årsm. 10. Är inte säker beträffande däckfabrikatet, ska kika när jag får tillfälle. Trodde alla Bmw:s RFT-däck var Goodyear...? Har faktiskt inte kollat om hjulen sitter fast. Det borde dem göra, såvida inte någon har försökt plocka av dem men inte lyckats... Får nog kolla det först, återkommer efter detta. Har dock svårt att tro att dem inte skulle sitta fast ordentligt. |
|
| Vår 330d -09 har samma däckdimensioner som din 320xd fast Bridgestone Potenza RE050A II och inte Goodyear. Alla de 320d som jag haft som lånebil har haft Continental SportContact 2 225/45-17. | |
|
Continental är det inte. Det är Bridgestone Potenza. Någon som har en annan uppfattning om vad ljudet kan bero på? Ska kolla så hjulen sitter fast så fort jag ska åka i den igen. |
|
Roffa1 |
WGN: Du skriver att lufttrycket tidigare var lågt? hur pass lågt då? Om trycket varit tillräckligt lågt så kan det ha bildats klackar på däcken och dessa klackar har en tendens att generera ljud mot asfalten. |
| För att klackar ska uppstå bör lufttrycket vara så lågt att bilen borde indikerat punktering. | |
| Orsaken till de konstiga ljuden är enligt Bmw troligtvis trasiga hjullager. Är det inte kass om hjullagren ska tacka för sig efter 1 år och 4000 mil? Bilen låter fortfarande som f-n. Bilen ska in på verkstad den 15 nov. Återkommer då om exakt vad problemet var. | |
|
Förmodligen hjullager som du redan fått diagnos på. Hade precis samma på en tidigare e39:a dock efter 12000 mil. Jag trodde också att det var däcksljud tills jag lade på vinterdäcken och ljudet fortfarande var kvar. Oftast beror lagerljudet på fukt pga defekta tätningar, vilket ofta inte hänger ihop med miltalet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.