|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag är inne på att köpa xeonlampa till bilen.. är ute efter 8000K. Lampans typ är D1S om jag inte har fel. Bilen jag kör är en e91 års 2006. Orginal xeon ljus, har letat i ebay, Plus letar jag efter Xeonlampa till bmw E61 års 2005. Nu är min fråga från vem kan jag köpa allt ifrån, en bra säljare. MVH KESKIN | |
|
Först och främst heter det xenon och för det andra skippa 8000K. Varför vill du ha 8000K? 8000K ger runt 28% mindre ljus än 4300K. Köp Philips 4300K som säljs av exempelvis Xenonkungen så får bästa tänkbara ljus. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mer än 6000K är inte relevant om man vill ha bra ljus. Men för styling är ju en annan sak.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nja inte direkt styling. men jag vill att det skall lysa blått och fint. Jag vill inte förlora ljusstyrkan. Rekommenderar ni 6000K? P.S. ursäkta att jag har skrivit fel... MVH KESKIN |
|
|
Jag kör med 6000K på alla mina bilar, funkar bra men våta vägbanor "äter upp" ljuset. Dagsljus är ca: 6000K BMW CS #5206 |
|
|
Dagljus belyser vägbanan med magnituder mer ljus än xenonljus. Om vi tänker oss att solen är på väg ner och solens ljus på vägen motsvarar xenonljusets. Vilken färgtemperatur har då solljuset? Skulle gissa att färgtemperaturen på solljuset har sjunkigt en hel del. Vilken färgtemperatur motsvarar naturligt ljus? :-) mvh/ Anders |
|
|
Allt är smaksak! Jag har nu kört på samtliga av mina bilar sen 2004 med Xenon 8000K och märker då ingen skillnad på att ljuset skulle vara sämre än 4300K, snarare att jag ser ljuset lysa upp asfalten på vägen mer och markerar mer med sitt lätt blåa sken. Får ju säga att jag beundrar er alla som verkligen kan se 20% mer ljus i skillnad...inte dålig Stålmannen syn ni har. Annars är det apparater som utläser ljusstyrkor och därefter kommer fram till dessa siffror. Keskin, jag förstår vad du är ute efter...kardash :) Jag har ett ställe i England som jag köper lampor ifrån. Säg till om du vill ha kontaktuppgifter. Mvh Aleks "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tjerna Aleks Okej från vilka köpte du? tänkte på att byta dimljusen oxå... hade vart gött om jag kunde få sidan. har dom 6000K???? MVH KESKIN (kardash) |
|
|
Har köpt mina lampor härifrån: Länk |
|
|
Melzen gav dig precis länken från vilka man kan köpa hem xenon och dem har alla färgtemperaturer hemma. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Det är inte så lyckat att köra med lampor som lyser "blått och fint". Styling och utställning, OK, men ute i trafiken bidrar det starkt till att vi bara får ytterligare skärpningar av regler osv. Man måste förstå att blåa lampor är för fordon under utryckning av olika anledning, och det retar myndigheter och sheriffer till att agera när andra än dessa lyser blått. Att belysning med t.ex blåtonad färg innebär att alla övriga färger utom blått är undertryckta gör att det inte är speciellt svårt att förstå att det ger en sämre belysning av vägen osv. Man behöver inga mätinstrument för att upptäcka detta, och en skillnad på t.ex 20% förbättring eller försämring är en högst märkbart. Var och en bestämmer givetvis själv men det är iaf positivt att vissa leverantörer t.ex xenonkungen och den i länken ovan påpekar att vitt ljus runt 4000-5000K ger bäst resultat. Många börjar även framhålla, om än lite undanskymt, att konvertering av halogenstrålkastare till HID eller att montera in ej e-godkända komponenter inte är lagligt, detta var det väldigt tyst om tidigare. FP |
|
|
folke: Det är mycket lyckat att köra med andra xenonlampor och det irreterar då knappast mer för att dem är blå eller inte. Xenon i sig ska vara mindre irreterande för ögat, inte färgen och jag tvivlar starkt på den teorin heller, men någon har sagt det och alla nickar och instämmer till detta. Det är snarare mer behagligt att möta en bil med blåare färg framför en vit färg på belysningen med xenonampor. Fortfarande så kan du inte med blåtta ögat avgöra att ett ljus är 10, 15 eller 20% starkare eller svagare. Du kanske kan se en liten viss skillnad, men hur stor skillnad är omöjligt att avgöra utan instrument. Det du påstår, att folk som tex mig, som kör med 8000K lampor skulle förstöra för alla andra med skärpta regler e rent skitsnack. Det är som att påstå att man ska lägga ner alla McDonalds, Burger King, alla pizza restauranger bara för att dem förstör livskvalitén för andra genom övervikt för visst bara för att dem gillar den lite fetare maten, medan dem smärta och vältränade är dem som är det "rätta" folkslaget. Det är ju en mångbiljon business hela vida världen med eftermarknad. Så enligt dig ska vi bomma igen varenda företag som säljer eftermarknad i Sverige för du kommer få skärpta regler som privatperson och bilsbrukare pga mig som köper andra lampor osv. Då kan man lika gärna förbjuda fälgar större än 16-17" för dem förbrukar mycket mindre bränsle än någon som mig med 19" och 275 däck. Dem kanske kan höja skatten pga mig och du blir lidande. Kan du förresten urskilja en person på längre avstånd med dina 4300K original xenon som har 20% bättre ljus än mina 8000K...en person som bär refelxväst.... ifall det är en vanlig privatperson som står eller om det är en polis som står. Det kan du omöjligt göra! Då är det ju missbruk av polisens färg på reflexvästar också. För man vill ju urskilja färgsmässigt lagen och vi normala befolkningen...eller? Blått för lagen och utryckning, vit för folket... Ville bara ge dig en bild på att du är kanske ute på lite fel spår med dina påståenden, no offence. "Riktiga män kör diesel" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är fortfarande inte lagligt att modifiera en E godkänd strålkastare eller använda icke E godkända komponenter. Förbjuda Mcdonslask ja tack.:) Sedan är ju vad man gör och inte gör en annan sak. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Herr.Bayer: Jag skall snart försöka förklara lite tydligare så tror jag du förstår, och jag lovar dig att det inte kommer att grunda sig på antydanden eller hörsägen. Lite tidsnöd just nu, ditt inlägg är långt och något svårtytt med dem och så. Ber att få återkomma. FP |
|
|
Herr.Bayer: Ursäkta dröjsmålet. Som sagt lite svårt att följa tråden i ditt inlägg ovan, lindrigt sagt, men ett försök kan det väl vara värt. Jag har inte skrivit att blåtonat ljus irriterar mera, det som händer är att det retar upp sheriffer och dylika som använder blått ljus just för sin yrkesutövning, och de är minst sagt på hugget vad gäller just annat än godkänd ljusfärg på fordon. DU får gärna tycka att det är behagligt på alla vis, så länge du inte försöker påtvinga andra samma sak. I inlägget tidigare handlade det inte om att påvisa hur många procent hit eller dit som går att se skillnad på, vad som skrevs var hur mycket det kan skilja i output mellan två olika färgtemperaturer, och just 20-30% skillnad är en avsevärd skillnad, och man ser enkelt skillnad på långt under detta vid jämförelser. Du måste ha missuppfattat hela exemplet, det är inte att använda ögat som mätinstrument som det handlar om. Sen vet jag inte hur du kan snärja in dig i exempel med mat och annat, vad diskussionen handlar om är att det självklart sker allt mera åtstramning av regelverk osv ju mera jäkelskap vi som t.ex bilägare hittar på. Detta är väl inte så svårt att förstå, det finns ju många exempel på regler och liknande som ändrats och formulerats om genom åren, det gäller bilar och dess utrustning liksom mycket annat. Detta blir ju knappast bättre av att business och ibland rent bondfångeri är stort runt om i världen, inte minst inom avdelningen bildelar, och i synnerhet vad gäller lampor och allt som hör till dessa. Som tack för att vi gillar att pilla in allt möjligt i strålkastarna utom det som de är avsedda för och godkända med så har vi ju också fått en uppskärpning av reglerna för detta, och utökad kontroll vid besiktning osv. Vem blir förvånad över detta, utom du möjligtvis? Samma sak har för övrigt skett vad gäller hjuldimensioner som du själv tog upp som ett annat exempel. Det sista stycket i inlägget får du gärna förtydliga lite, det går inte att få ut något vettigt där i mina ögon iaf. Förslagsvis ger diskussionen mera om vi försöker hålla den på en lite mera teknisk nivå om vad olikfärgat ljus kan göra eller inte göra i samband med bilstrålkastare, det är mera intressant. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.