AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.519

Svårstartad Porsche 924 -79, hjälp önskas.

54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Hej!

"Hittade" en porsche 924 -79 under ett plommonträd i grannskapet, där den stått i ett decennium eller så. Nu förösker jag ruska lite liv i stackarn, köpte ett nytt batteri och fyllde i 10l soppa. Visst, den gick nätt och jämt igång, och gick lite men inte nu längre.

Vad kan problemet vara?

Jag har konstaterat att soppapumpen fungerar, den låter, och när man t.ex lossar slangen i motorrummet som kommer från pumpen kommer det mycket soppa ur slangen, alltså det rinner inte soppa, det sprutar...

Diverse vakumslangar, eller vad det nu kan ha varit, var spruckna, men dessa tejpade jag ordentligt ihop (provisorisk lösning).

Jag har sett över de flesta kontakter och dyl i motorrummet och dragit isär/lossat dem, hittade dock en som var byglad (en brun) och så hittade jag en ledig "kontaktplats" på den där bälghistorian som sitter vid luftfiltret, provade att ansluta den där men ingen större skillnad.

Stiften ser ut att vara nya, dock väldigt "bensinkladdiga", och sotiga.

Jag fick den att gå igår, jag trodde den gick dåligt pga att jag tankade i 10l soppa och att det kanske var ca 1-2l gammal sunksoppa kvar i tanken. Den gick då rätt hyffsat när den gick på kallstartsventilen, men så fort den släppte så dog den, och tryckte jag då full gas så gick den skitdåligt, och ibland kunde den gå rent i 3-4 sekunder runt 2-3000 varv, men sen för att direkt dö.

Nu har jag tömt soppasystemet, tömde tanken, fyllde i lite, och drog ut det sista med soppapumpen i en dunk.

Idag så tänder den till lite, men startar inte, möjligtvis att man kan få den att gå runt 5-800 varv en liten stund, men sen så dör den igen.

Tacksam för hjälp.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
ok, fick den att gå igår, hade blivit riktigt sur. "Eladade" rent stiften och körde motorn på starten utan stift eller soppapumpen inkopplad, efter det så gick den ju iaf igång. Men problemet kvarstår, den klarar att gå på tomgång sålänge kallstartsventilen är igång (verkar det som), men så fort man ger gas, så börjar den misstända, och gå dåligt. Ibland, kan den gå rent i nån eller några sekunder men sen för att direkt dö.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Såhär går den:

Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Verkar som att den har tändning och soppa klart för sig, men något annat som stör. Sök vidare på vakuumslangar tror jag, alternativt insugsbälgar.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Jag har sett över de jag har hittat, och en del hade lite sprickor, så dessa tejpade jag med flera lager eltejp. (Provisorisk lösning...)

Känns som om den får för mycket soppa?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det måste vara mekanisk insprutning på den? Jag tror att nålen har satt sig
i bränslefördelaren.

mvh stefan
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
hej

det är k-jet sprut på den, alltså precis som du säger mekaniskt sprut. Hur kommer man åt nämnda nål? Eller är det inte en "kolv"? Känns inte som någon hit att ha isär bränslefördelaren...får bli en sista utväg tror jag. Tacksam för fler tips!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Ta av gummibälgen och försök att lyfta på mätskivan, den ska gå lätt att
lyfta på och sen ska den gå tillbaka igen. Gör den inte det så får du nog
dela på den.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Jaha, men då är det nog lugnt med det iaf, för den går att lyfta enkel utan motstånd. Men däremot sitter det en "kontakt" på den alltså brevid bälgen som saknar kabel. Det hänger en löst i närheten som är byglad. Provar jag att koppla på den blir det ingen skillnad, tar jag bort bygeln blir det inte heller nån skillnad... :/
pyttsa i en del e85 för att göra rent.

Är det fördelarlock och rotor på den, de brukar ofta vara dåliga på gamla bilar och ge startproblem.

Det där med att pyttsa i 2taktsolja för smörja .......undrar om det fungerar?
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Troligt fel är strytrycksventilen, provade att lyfta plattan medan en kompis försökte starta den. När jag och polaren var i synkrav ( jag styrde bränslet med plattan, han luften med gaspedalen) gick den bra. Sannolikt ger styrtrycksventilen för högt tryck vid kallstart, trycker tillbaka kolven i bränslefördelaren = motorn dör. Tänkte försöka göra min justerbar alt köpa en beg justerbar från ex. Golf 2 16v. Återkommer när jag provat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.