AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.791

Vinterfälgar till ettan

Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Till alla 1-serie ägare! Vad kör ni på för vinterfälgar?
Vad har fälgarna för dimensioner, ET-mått och vilka däck sitter det på?
Har letat i flera veckor nu och och tycker att det inte finns mycket att välja på till min 135a.
Är 18" för stort? Kommer bilen börja skramla med 18" på bilen?

Jag har tre alternativ hittills:

Dezent K 17x7 ET45 (är lite orolig att bromsoket inte får plats) Länk

Rondell 0049 18x8 ET45 (storleken är kanske för stor, avviker från originalmått) Länk

BMWs egna Styling 256 17x7 ET47 (borde funka, dyr hos bmw)
Några alternativ kanske?
Länk
Länk
Varför skulle bilen skramla med 18" fälgar? BMW original 17" passar. Däremot är det lite lurigare med eftermarknadsfälgar; några passar och andra inte.
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Ja... tar man 18" är profilen 40 mot 50 för 17", mindre gummi hårdare gång antar jag.

Kan det vara så att profilminskningen upplevs inte så mycket när du går upp från 17 till 18 mot 16 till 17.
Lågprofilsdäck är bland det sämsta man kan ha under vintern på en bil. Vintertid ska däcken vara så smala och ha så hög profil som möjligt. I ditt fall hade jag endast köpt vinterdäck i dimension 205/50-17. Det är den bästa däckdimension du kan få på vinterdäck till din bil.

Bra pris på uppsättningarna med vinterdäck som jag länkade till.
Hört att BMW assistansen inte gäller om man kör på icke original fälgar... Om det stämmer låter jag vara osagt.
Assistansen har inte med vilka fälgar som sitter på bilen, utan kravet är att bilen ska ha RFT däck.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har sagts i en annan tråd att Assistansen inte kan ställa det kravet. En vanlig konsument kan inte anses förstå skillnaden mellan ett RFT däck och icke-RFT tydligen.

Huruvida det är sant vet jag inte eftersom jag inte provat själv.

-------
//Lövet
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Ok, men gäller det enbart däckrelaterade fel eller alla fel som kan uppstå på bilen.

Vad händer om det är fel på motorn?

Får jag inte hjälp av BMWs assistans på grund av att jag har fel fälgar/däck.
Det kan bara inte stämma......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.