AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.308

Provkörning av bil som står i hall? Brukar det gå bra?

Verdi
Har flera ggr fått nobben hos märkeshandlare när jag velat provköra en bil som de har stående i hallen. De hänvisar till demobilarna, och om de inte har en likadan demobil hänvisar de till en större handlare som har. Vill man köra den specifika bilen så säger de att det gör man när man har bestämt sig och bara ska kolla att den går som den ska.

Hur ska jag då ta reda på om det är värt pengarna att köpa en 330d t ex?

Är detta normalt förfarande eller beror det på mig? Vad kan man egentligen kräva?

Måste man bli "stammis" först? Eller har det med hur de uppfattar mig att göra?
Om syftar på utställningsexemplar i hallarna, så är de flesta emot att ta ut någon av dem för provkörning. Delvis blir det en extra kostnad för dem och sen minskar bilens värde då den så att säga går från att vara ett utställningsexemplar (sprillans ny bil) till en demobil.

Så det beror inte på dig att du blivit nekad. Tyvärr kan du inte kräva något heller beträffande att de nekar dig provkörning av ett utställningsexemplar. Utan vill du verkligen testa en 330d får du höra med andra återförsäljare om de har någon för testkörning.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilarna som säljs som nybilar i hallen har jag full förståelse för att de inte tas ut. Kör du ut bilen genom porten så tappar den 50.000kr (eller mer).

Demobilar köps in med substantiella rabatter så dessa kalkyleras att säljas med ganska stora avdrag.

-------
//Lövet
Verdi
Ok, då är det väl så...

Bilarna ifråga var iofs 1-2 år gamla bilar som gått ~2000 mil. Men jag förstår ju ändå varför de är tveksamma... Kanske är deras marginal så dålig att de inte har råd att ta alltför många rekond-kostnader?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur skall man som kund då kunna köpa en begagnad bil om man inte får prova den..? =I

Nya "visningsbilar" är som sagt en annan sak...

MVH Christofer
Verdi
Jo, man fick prova så dem. Men då i ett skede där man redan bestämt sig att köpa om det inte är nåt fel på bilen som framkommer vid provkörningen.
En reflektion är väl att säljarna inte har gjort ett jättebra jobb om du som kund upplever att du "fått nobben", rimligen borde de kunna hänvia dig till en annan handlare och förklara detta på ett sätt som ändå får dig som kund att vara nöjd med svarat istället för att undra "är det mig det är fel på".
Verdi
Äsch, jag är nog lite överkänslig också. :=)

Låg inte på så hårt heller eftersom jag är lite inne på linjen att säljaren ska öka min vilja att byta bil. Inte minska den.

Är förmodligen färgad av min barndom på en liten ort där handlarna var mer tjenis och du med folk, typ med min far. I Uppsala är man ju lite mer anonym. På gott och ont. Sen kanske tiderna har ändrats också jämfört med 15-20 år sen. Då var det mycket "vi slänger med gratis vinterdäck och motorvärmare också" och såna saker. Man upplevde de säljarna som mer hjälpsamma på nåt sätt även om man säkert blev minst lika "lurad".

Fast å andra sidan är det ju ett barns uppfattning om hur det gick till då...

Kommer iaf ihåg hur min far blev arrogant behandlad av en inflyttad stockholmare på Ford. Då åkte han raka vägen till Mercedes och beställde en ny bil där istället. :=) Förmodligen uppträdde den killen som han brukade göra hemma i Stockholm.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilarna vi pratar om är begagnade hallbilar så ska de kunna provköras! Uppfattade först att det var helt nya bilar.

Däremot upplever jag att man får ett helt annat bemötande om man ringer först och säger "Hej, jag vill komma och titta på bil xxx123 och provköra den". Då slipper man hela misstanken från säljaren att man bara spontant vill provköra nåt kul som står i hallen.

Håller dock helt med dig om att många säljare är superduktiga på att minska köpsuget, inte öka det. Överlag kan jag inte förstå att det finns så många pappskallar i bilhallarna med tanke på att de går på provision...

-------
//Lövet
Jag har många gånger undrat precis som andreas_lofgren, varför vill många bilsäljare inte sälja?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Lövet att det oftast funkar utmärkt om man ringer och förannonserar att man vill komma och kika och provköra en bil.
Säljaren kan då också förbereda så att bilen inte står längst in i halen med urladdad batteri.

Sen håller jag med om att många säljare visar alldeles för dåligt intresse för potentiella kunder. Samtidigt som man måste förstå att det inte är en självklarhet att vem som helst ska kunna provköra vad som helst i hallen.

Jobbade extra i bilhall då Volvo 850 turbo var ny. Kom såklart ganska många yngre grabbar i jeans och t-shirt och ville testa. Det fick dom vanligtvis inte och man kan tycka att även en 18-åring kan tänkas vara en potentiell kund... visst i teorin men speciellt vanligt är det inte.

På samma sätt skulle jag inte drömma om att helt apropå stövla in i gympadojor hos Von Braun och be att få provköra en ny Gallardo.
Men vore man seriöst intresserad skulle man ta en inledande kontakt och ställa relevanta frågor och diskutera en eventuell affär. Man avtalar en tid och därefter skulle det förvåna mig om man blir nekad en tur.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Var med en kompis och kollade en audi a4 avant -08. Han fick inte provköra den, bara om han skulle köpa den!! Vi blev lite snea och gick därifrån! Han köpte en likadan på en annan firma där han fick provköra.

Klabbarparn
Verdi
Så är det. De bedömde inte mig som "värdig" och det gör mig lite sur faktiskt. Man tappar lusten. Jag ringde inte före eftersom jag kör förbi stället till och från jobbet och tyckte att ett samtal var ett onödigt steg.

Men skit samma. Nu är jag glad att jag inte köpte bilen ifråga. :=)

ps. Tror nog många provkör Gallardo i sneakers också. Dock med rosa piké och backslick. :)
Köper oftast mina bilar i kläder som jeans och tee, skulle aldrig falla mig in att klä upp mig för att få köpa en bil.
Har säljaren en dålig attityd och nekar till provkörning är det dennes problem som följdaktligen får skylla sig själv i en förlängning.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Håller med klabbarparn

Skulle aldrig falla mig in att köpa bil utan att prova den i fråga och då skall det inte finnas något som heter att jag måste köpa den.

Provkör jag den och är nöjd med upplevelsen så köper jag ju klart bilen eftersom jag inte provar den för att det är "roligt".
Men är där något jag inte är nöjd med skall jag absolut inte vara tvungen att köpa den.

Sicket trams.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag provkörde en Gallardo i sneakers och t-shirt, dock inte med backslick:)

Problemet är att provkörningar kan kosta handlarna ganska stora pengar om det händer något.
Inte minst sönderkörda fälgar mm.

Jag hade reserverat en M3a och någon hade låtit 2 killar provkört bilen och lagt den i diket.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.