|
|
|
|---|---|
|
Kan det finnas någon som helst nackdel med att använda destillerat vatten ("batterivatten") istället för kranvatten i kylsystemet? Om det är någon skillnad borde det snarare vara en fördel. Hur ofta bör man kontrollera nivån? Varje gång man öppnar kylarlocket släpper man ju in syre = korrosion(srisk)? Lite snålt att det ej finns nivåkontroll på kylvätskan på alla modeller. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ser väl nivån utifrån genom det graderade expansionskärlet, kontrolleras med kall motor nån gång i månaden. Ingen fara att öppna locket när motorn är kall. Spelar ingen roll om du blandar glykolen med destillerat vatten eller vanligt vatten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| just, det var locket till expansionskärlet jag menade. | |
|
Om du har hårt (kalkrikt) vatten, kan det vara en fördel med dest.vatten! Själv brukar jag använda dest.vatten då jag vet att det är helt rent utan föroreningar, och med hänsyn till pris på dest.vatten och hur ofta man byter kylarvätskan, tycker jag inte att det är så mycket att bråka om... Den lilla mängd syre du släpper in vid öppnandet av exp.kärlets lock är försummbar i sammanhanget. Öppna dock inte när systemet är varmt och trycksatt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag hade Renault tidigare så vet jag att de kunniga tjötade hål i huvudet på vikten av att använda destillerat vatten i kylaren.. Det blev tydlgen problem annars... Men det är ju Renault det. Mvh Martin |
|
| tack för alla svar. Som sagt det kostar ju "inget" och är rent = bra. | |
| Viktigare än dest.vatten är byte av kylarvätska med föreskrivna intervaller eftersom glykolens korrosionsskydd avtar med tiden. Men why not, dest. vatten gör mer nytta än skada. Nån nackdel med täta öppningar av exp.kärl kan knappast förekomma med fräsch kylarvätska. Syresättning av kylarvätskan på detta sätt borde anses försumbar. Mvh, | |
| Det finns en nackdel med öppning avg kylarlocket. Det finns risk för att fin sand trillar ner i expansionskärlet om man inte har en dammsugare framme när man tar av, sätter på locket. Det verkar samlas lite sand där i gängorna. | |
|
Vad är anledningen till kontruktionen att man måste öppna locket för att kontrollera nivån? Alla andra bilar jag har haft ser man ju nivån direkt på expansionskärlet... Mvh Martin |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
marin849: Det ska alltid var rent o snyggt under huven :) oroa dig inte så mycket för bagateller så sover du bättre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Kahnd: På V8 maskinerna har du en flottör under locket som visar rätt nivå så där måste du öppna locket, å andra sidan säger OBC till om nivån är låg. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har även på vår 525 flottör under locket till expansionskärlet, så jag måste öppna locket för att kolla nivån. Sen e jag sån att jag inte litar till 100% på att jag får varning i god tid för låg nivå. Föredrar att se själv:) Mvh Martin |
|
| snålt att varning saknas för låg kylvätskenivå på vår bil. däremot fungerar varningen för låg oljenivå, det har jag kontrollerat (under ordnade former). Lampan lyser gult precis när nivån slickar min-sträcket på stickan. och enligt BMWs versktadsinfo är det ju så man ska göra. fylla till max och köra ner till min osv. Men psykiskt/i praktiken fyller man ju oftare/tidigare än så. | |
|
Inte många jag känner har använt destillerat vatten vid kylarpåfyllning. Vid totalbyte kan det kanske vara en fördel men när man toppar upp med en eller annan dl så spelar det mindre roll. Efter några timmars körning är vätskan "avluftad" precis som i alla slutna system där vätskan upphettas/avkyls. FP |
|
| I stället för dest-vatten på flaska kan man använda vattnet från avfuktaren i garaget, om man inte har en dyr sorptionsanläggning då förstås! Min lilla billiga kylavfuktare ger prima vatten att ha till mer el mindre känsliga alumotorer, droppar fram ung. som på en hembränningsapparat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.