AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.599

Dörrmattor, Gummi, tyg eller...? Ja vad tycker ni?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har endast tygmattor i bilen nu och tänkte köpa nya och i min värld har det alltid varit gummimattor som varit intressanta. Men det är ju snyggare med tyg, när dom är rena i alla fall.

Vart ska jag köpa och vad ska jag köpa? Nu börjar det närma sig vinter och då är det lätt att säga gummimattor men vad säger ni?

Original från BMW?
Billiga alternativ?
Original från ebay?
Pris, vad är normalt och vad är dyrt och vad är prisvärt?

Jag är öppen för förslag.

Bilen som de ska sitta i är en 01a 330i med enkla tygstolar i mörkgrått och med ljus inredning mot taket.

Så, hur resonerar ni?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Det är väl som på Saaben nuför tiden, att "tygmattor" i själva verket är plastmattor som ska se ut som tyg. Det ju inte alls samma sak och jag kör numera enbart gummimattor (känns till och med lyxigare än plast!) eftersom det funkar i alla väderlag också.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
gummi på vintern, velour på sommaren.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hehe köp gummi med Velour inlägg där du har hälen på förarsidan original BMW! Jag har nya Velour och sedan Bmw org gummi med Velour.. Det är det bästa i längden så slipper man vara rädd för fläckar på sina nya velour mattor! Kostar ca 800:- för en uppsättning hos Bmw! Mvh

BMW CS #07491
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Bag!

Gummimattor under "vintern" och velourmattor under andra "halvåret".

Är ju lite olika typer av smuts under de olika säsongerna - på vintern är det mycket vatten och slask som man får med in i bilen och på sommaren är det mest torr sand och liknande...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Det känns som att originalmattor är "the way to go" då va?

Finns det olika varianter också eller?

Är det någon som har bra erfarenheter av ett speciellt märke så får ni gärna länka vart man kan köpa.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visserligen är originalmattor (gäller både gummi och velour/tyg) inte så billiga, men de är faktiskt värda merpriset i form av hållbarhet och inte minst passform!

Sladdriga mattor som glider runt på golvet gör ingen glad, oavsett hur billiga de är. Och en matta måste ju finnas på plats för att skydda och samla upp smutsen!

Velour/tygmattor finns (eller åtminstone fanns) i flera olika kvalitets/materialutföranden. De dyraste var riktigt mjuka och tjocka velourmattor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ljusa velourmattor som matchar inredningen på sommaren och svarta velourmattor på vintern fungerar ypperligt om man slår av värsta skiten innan man sätter sig i bilen.

Det funkar i vår familj, trots att vi har häst och kör bil till och från stallet.

Den enda smutsen som är svår att få bort från velourmattor är vinterns svarta salt/gummiavlagringar och det löser man bra med svarta mattor på vintern.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.