|
|
|
|---|---|
|
Luftningsproblem med symptom som jag inte hittar i befintliga trådar eller mekartips: Bakgrund: Jag bytte termostat, termostathus (och drivrem och remhjul) och tappade ur ca 4 liter kylvätska, tills det slutade rinna ur kranen på kylaren. När allt var på plats fyllde jag ny kylvätska till nivå "kallt" på expansionskärlet. Bilen är en 328 -95 och den har bara en luftskruv, på kylaren, ingen på termostathuset. Dags för luftning, dag 1: Jag försökte följa vedertagna luftningsinstruktioner (även hassos som många hänvisar till, men hans kylsystem är i ett lite annat utförande med 2 luftningsskruvar). Alltså: parkerade i uppförsbacke, värmen på fullt, motorn på tomgång och luftskruv och lock på expansionskärl öppet. Luft/kylvätska bubblade ur luftskruven, efterfyllde hela tiden i expansionskärlet. Varvade periodvis ca 2000 rmp, då kom det flest bubblor. NOTIS 1: När jag varvade SJÖNK kylvätskenivån i expansionskärlet för att återgå till nästan normal vid tomgång. Tillslut kom endast kylvätska. Trodde då, glad i hågen, att proceduren var klar. Några timmar senare åkte jag på en provrunda. Efter ca 5 km visades felmeddelande kylvätskenivå låg, en titt på expansionskärlet visade att varningen var befogad. Jag slog direkt av motorn och bilen fick stå till nästa dag. Dags för luftning, dag 2: Fyllde ny kylvätska, ca 3 cm, till nivå "kallt" på expansionskärlet. Vanliga luftningsproceduren (backe, maxvärme osv). Vid varv ca 2000 rmp kom nya bubblor, yes! Även en hel del kylvätska gjorde bubblorna sällskap ut genom luftningsskruven. Efterfyllde hela tiden kylvätska. NOTIS 2, precis som igår: När jag varvar SJÖNK kylvätskenivån i expansionskärlet för att återgå till nästan normal vid tomgång. Plötsligt hände något: Det slutade att komma bubblor och kylvätska, även vid 2500rpm. NOTIS 3: Samtidigt HÖJDES istället kylvätskenivån när jag varvade motorn för att återgå till markering "kallt" vid tomgång. Jag åkte ut på en provrunda, lugn körning upp till 50km/h på 3:an. Kollade nivån flera gånger. Efter 3 min och 5 min körning: ngn cm under markering "kallt". NOTIS 4: Ny kontroll efter 8 min körning och då plötsligt var nivån synlig i BOTTEN av expansionskärlet. Ingen nivåvarning, men stängde av motorn och bilen står nu till luftning dag 3. Tempmätaren har båda gångerna stigit till kl 12 och stannat där. Bra kupévärme. Fråga 1: Vad är det som händer mellan NOTIS 2 och NOTIS 3. (Dvs från: Det kommer kylvätska/bubblor och nivån sjunker i expansionskärlet när jag varvar och återgår till markering "kallt" vid tomgång. Till: Det kommer ingen kylvätska/bubblor och nivån HÖJS i expansionskärlet när jag varvar och återgår till markering "kallt" vid tomgång). Är det termostaten som har öppnats? Fråga 2: Vad är det som händer vid NOTIS 4? (Nivån sjunker plötsligt i expansionskärlet från markering "kallt" till nära botten) Är det nu termostaten har öppnats? När detta inträffade noterade jag att även slangen mellan kylare och termostat var varm/ljummen. Fråga 3: Vad bör jag göra nu? :-) | |
|
tycker det låter som du inte har haft tillräckligt varm motor. när min pump var kaputt och bilen stått 2-3 dagar kunde jag köra över 4 mil varav nästan 3 med tempmätare normalvarm innan den gick över. vet inte varför. men tycker heller inte min nedre slang börjar bli varm alls efter så många körda mil nu. skrev nått inlägg här när jag höll på att lufta mitt system då den tog in vatten ungefär som du beskriver i "NOTIS 4" efter jag fyllde på mer vatten 4-5 gånger blev jag less och drog en riktigt lång repa så motor skulle vara ordentligt genomvarm och go. sen fyllde jag max vatten och körde med öppen luftskruv några mil och fyllde på eftersom. varvade ganska friskt på 4-5k rpm. sen har de legat stadigt på rätt nivå och mycket bra värme i kupén sen dess. BMW ownz |
|
|
Uppdatering Idag när motorn var kall gick det att fylla ca 0,5 liter upp till markering "kallt". Sedan påbörjade jag luftning, dock kom det bara vatten. Jag körde därför en runda, varmkörde ordentligt, stannade flera gånger och kollade nivån, den steg långsamt. Vid full motortemp hade ännu inget konstigt inträffat. Parkerade bilen och ska kolla nivån imorgon när motorn är kall igen. Frrla, ja det kanske hände något avgörande där vid NOTIS 4, undra vad. |
|
| Uppdatering igen. Efter senaste fyllning/luftning ovan så har den gått perfekt med helt stabil kylvätskenivå. Det jag tyckte verkade konstigt ovan verkar alltså vara sådant som kan hända under luftningsprocessen. | |
|
tydligen. när man luftar ska man aldrig tro att man är klar. har själv nu fyllt kanske en halv liter. mycket först sen bara en liten skvätt nu på slutet. finns ju bra mekartipps här och jag tror även jag gjorde fel. för jag vill inte stå på 5k rpm i 5 minuter. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.