|
|
|
|---|---|
|
Jag har som kanske bekant köpt en BMW 528iat 00:a med 22000mil på mätaren och full servicebok, jag bytte olja och filter för 100 mil senda med. Har kört kanske 300 mil sedan jag köpte den, och fick senast idag fram att den hade druckit 1,2l/mil blandad körning. Jag kör inte speciellt hetsigt och har landsväg 3 mil enkel resa till jobb, dit jag kör i cirka 100Km/h med farthållare. Det blir en del stadskörning med, men man mborde väl kunna få den att dricka under en liter? Nu är det ju även så att den läcker avgaser i båda skarvarna innan katalysatorerna och därför får inte lambdasonderna rätt värde och motorlampan lyser pga det. Kan det vara det som är boven i dramat delvis? Mvh//Erik | |
|
Hej, det kan visst vara en bidragande orsak till bränsleförbrukningen. Fixa läckaget och återkom. Du borde få ned den till ca 1l/mil, eller strax under. /H |
|
|
Låter hyfsat normalt, möjligen lite i överkant. Men är det verklig förbrukning eller enligt färddatorn? ___ Min bil: Länk |
|
| Det är verklig förbrukning. Nollar alltid trippmätaren och tankat alltid full tank. Enligt mina uträkningar skulle den dricka 1,2l/mil, och 11,8l/100km enligt färddatorn. | |
|
Fixa läckaget först och släck motorlampan, återkom sedan.. 1,2l/mil är visserligen ingen omöjlighet med en automat touring M52 med bara lite inspirerad körning, men lite för mycket är det nog(utan att veta hur du kör exakt). Mvh Janne. |
|
|
Prova en eller två tankar med 98oktan och se om du inte får ner förbrukningen lite? Min erfarenhet är att 528:an är att den är rätt snål blandad körning. 0.8-09l/mil borde inte vara omöjligt. Betänk att större hjul än standard (17-18" och större) gör att förbrukningen kan påverkas upp till 0.1l/mil eller strax mer. Att byta luftfiltret kan vara bra i förebyggande syfte tillika att se till att nån som kan hantera en svets reparerar avgassystemet åt dig. Mvh Asken |
|
| Läckaget ska fixas så fort det bara går. Problemet är att jag helst inte skruvar med det själv. En kollega som är mekaniker började på det men lyckades inte få ner dom, det är väldigt tight med utrymme. Skulle helst vilja ha tag i någon erfaren BMW-mekaniker som kan tänka sig att meka lite i svart i skånetrakten. Får jag bara ner rören kan jag svetsa själv. Har funderat på att tanka 98oktan flera ggr, det har funkat på andra bilar. Jag har original 16-tums hjul med bra däcktryck. Under en liter tycker jag borde vara rimligt när man kör snålt. Tack för alla svar. MVh//Erik | |
| Jag har 523iT 98 som börjat dra mera soppa verkar det som. Vet att den läcker lite från avgasrören kanske är samma som för dig. Min ligger på 1.3l normal stadskörning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.