AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
989

Värmefläkt fungerar men brummar

St
7
Stig55
530D F11 -11
Värmefläkten låter som om den har lite tungt att komma igång, brummar som om man satt i en gammal Volvo PV utan ljuddämpare! (hoppas det går att associera till det ljudet :-))
Häromdagen gick den inte alls, dagen efter går den igen!

Alla hastigheter verkar funka. Det måste väl ändå vara fläkten som ger detta brumm.
Trodde något hamnat i fläkten då det ju är höst, men inget kan ju/väl passera förbi filtren?!
Tacksam för förslag till problemlösning.

Stig
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Verkar som fläkten är sliten så att den börjar "ocillera vibrera", kan tystna om man smörjer den.

628csi
St
7
Stig55
530D F11 -11
... det var nog ingen som åkt i en gammal PV :-/ Min undran är ifall effektmotståndet kan strula så att fläkten låter annorlunda, som jag försökte beskriva, eller om det är fläkten i sig som falerar så fort ljudet ändras.
Tja, hoppas någon begriper min fundering, vintern närmar sig och detta är ju inget man direkt vill pyssla med då.

Stig
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har brummande på vissa fläktahastigheter på min också. Blir tyvärr mer ju kallare det blir. Jag tror att det är lagrena (som nån sa tidigare) som börjar oscillera, med åren. Skulle jag vet hur man kommer åt fläkten och dess lager skulle jag prova att smörja. Alternativet är att justera ner farten på fläkten.

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.