AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.288

BMW 320 E30 Cab - startar inte/fel på elektronik, lösning?

ne
2
nex_
320i E30 Cab -92
Hej!

BAKGRUND:

Det hela började för några dagar sedan (hur relevant allting är kan jag tyvärr inte svara på).

Jag körde en sväng med bilen och efter några kilometer så börjar billjudet brusa och ABS-lampan lysa, dock försvann detta efter ett par kilometer och jag tänkte inte på detta något mer.

Några bilresor senare så dör stereon och helljuset blir väldigt svagt (detta varade i cirka 1mil) men sen blev ljuset plötsligt väldigt starkt och stereon börjar fungera osv.

Igår så märkte jag att bilen hade samlat på sig mycket vatten i bagageutrymmet, vilket absolut inte är kul.
Jag öser bort det men inget ser ut att ha påverkats, jag har bas och slutsteg i bak men dem ser ut att ha klarat sig bra och dem fungerar bra.

PROBLEMET:

Idag så körde jag cirka 1 mil, sen började all elektronik i bilen dö medans jag körde (när jag stänger av bilen brukar det pipa lite grann, detta hände för första gången mitt i farten).

Jag blev oroad och stannade vid närmsta busshållsplats och stängde av bilen då ljusena slutade att fungera. Det var inte så smart att stänga av bilen, då det inte går att starta.
Den uppträdde nästan som om batteriet var dåligt, då motorn varade lite grann när jag försökte starta men det gick inte. Efter cirka 10 min så gick bilen igång och jag körde hem för att undvika mer problem.

Påvägen hem så börjar bilen hacka lite i 90km/h för att sedan dö helt och jag fick putta på och flickvännen fick ratta en bit då det inte var långt hemifrån.

Bilen har inte startat sen dess, när jag försöker starta så varvar den enbart ett fåtal varv (som om batteriet verkar dåligt).

Stillasåendets så fungerar stereon knappt (fungerar till och från), detsamma med belysning och elhissar. Helt enkelt allt som rör elektroniken.

Vad ska man göra egentligen? Mer ström till batteriet verkar inte hjälpa. Cabben har fått stå ute och inte i ett garage, så fukt är inte helt omöjligt. Hur ska jag felsöka?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Batteriet kanske inte tar emot ström, gammalt?, eller kolen i generatorn slut nr 10 Länk

628csi
ne
2
nex_
320i E30 Cab -92
Hej!

Jag köpte idag en batteriladdare (hade bara en kass starthjälp innan) och nu går bilen igång.
Jag laddade batteriet i mindre än 1h, och tomgången varade i cirka 10-15min sen dog bilen.

Jag ska lämna in bilen imorgon på verkstad (tar 20min att köra dit), men låt oss säga ifall generatorn inte ger batteriet ström så måste jag försöka köra så långt utan att det drar för mycket ström.

Är det då smartast att försöka hålla en högre fart (drar detta mer ström?)
Är det bättre att använda en lägre växel, eller spelar detta ingen roll (om den ändå inte ger batteriet ström?)
Givetvis så släcker jag så mycket elektronik jag bara kan.

Tack på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.