AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.503

slag i bromspedalen, lite konstigt fenomen?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Har märkt av att om jag håller foten på bromsen och samtidigt kör vidrutetorkaren känner man små "slag" i bromspedalen. hur kommer det sig egentligen, är ju inget som stör eller är fel men har bara funderat på vad dom har för koppling till varandra?

Och nu när jag ändå skriver ett inlägg kan jag passa på att fråga om det är någon mer än jag som märkt av ett lätt knirrande i kopplingen, låter som det kommer från pedalen när man kopplar?
jf
9
jflaxe
120i cupe -09
Har inte märkt av nått av ditt första problem, fast har aldrig direkt provat heller.
Men det där med knirrande har jag faktiskt hört själv, låter typ som en trög fjäder eller nått. Tänkte faktiskt nämna det vid min först service, när nu den kommer.....väntar och väntar på att bilen ska säga till. När vart eran första servis? Ca mil dvs.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
precis trög fjäder tycker jag va en bra beskrivning=) ja du de va länge sen de va första service, min passerar 10000mil när som hellst:)
jf
9
jflaxe
120i cupe -09
Hehe..ska som sagt fråga om det på min första service...när hade du din? Min har strax gått 1500mil. Har dock bara hört det där ljudet nån gång, men det låter billigt och irriterande.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
vet inte får kolla det i boken imorgon. hör det bara ibland men som sagt låter billigt! medela gärna vad verkstaden hade för förslag=)
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Hade själv problemet med ljud från kopplingspedal som lät precis som en knirrande fjäder när bilen var något halvår gammal. BMW fixade det på garantin. Vet inte exakt vad de gjorde (de snackade om att de skulle smörja upp den), men sen dess har jag aldrig hört ljudet igen.

Har nyss gjort min första service för övrigt - efter 2900 mil.
jf
9
jflaxe
120i cupe -09
Okej, då ska jag åka in med min på måndag så får dom "smörja" upp den åt mig med då. För tänker inte vänta till 2900mil....passar bra för vill veat hur man byter lampor i dimljusen med...ska byta alla mina.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Har samma fenomen på min när torkarna är på
Jag tror det ska vara så. När torkarna går sätter bilens elektronik även an bromsklossarna för att avlägsna den vattenfilm som bildas utanpå bromsskivorna.
RY
155
RYN
545e -21
Slaget i pedalen beror nog helt enkelt på att både pedalstället och "torkarmaskineriet" sitter monterat på torpedväggen. Torkarnas rörelser får väl plåten att svikta en aning och det är nog det man känner i pedalerna.
Jag hade samma fenomen i min e91.

/Ronny
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Chris87: Har också hört att det finns en sådan funktion (avlägsning av vattenfilm på bromsskivorna), så det låter ju som en fullt logisk förklaring till fenomenet.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Chris87: det låter som en rimlig förklaring, har hört det någon gång att den skulle göra så också, men känns konstigt om den ska dutta bromsarna varje gång torkarna går, skulle bli ett väldigt slitage av bromsar isf.
jag tror nog mer på en rent mekanisk koppling mellan dom, (typ som att dom sitter båda på torpedväggen) skulle vara skoj om någon visste sägert vad det berodde på=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.