|
|
|
|---|---|
|
Snabbt svar önskas... Nya filter av typen Mahle OX 152/10 som har ett extra perforerat papper runt själva filtret. ska det vara så eller skall det tas bort?? bil: 540 03 E30 | |
| Oljefilter är det som heter OX 152/1D, inget annat... Finns nog fin bild på google om ni undrar vad det är för papper runt filtret som jag svamlar om ;-) | |
| ganska säker på att jag fick helt fel filter av Mekonomen. själva diametern i mitten av filtret var ju för litet. snackade även med en annan kille här på gds verkstaden. jaja hengst filtret som sitter i såg fint ut, jag byter om ett par dagar. | |
|
Det där extra papperet som du pratar om finns på vissa filter, antagligen för att oljeflödet ska fördelas runt hela filtret och därmed ge en ökad filtreringsförmåga under filtrets hela livslängd. Sedan om du har fått fel filter vet jag naturligtvis inte.. Mvh Janne. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det extra filter som sitter runt hade mitt Mahle filter till min 535i E34 också. Som Janne T säger så ska det vara kvar. Angående modell av filter, så är det ju bara att surfa in Mahle sidorna. Slog upp OX 152/1D ECO som det tydligen heter i katalogen och enligt deras katalog så sitter det i 23 BMW modeller men inte i en 530i -01 (endast 530i 09/92-09/97). Din bil verkar vilja ha ett filter som heter OX 154/1D ECO. Detta ser du oerhört lätt själv på många av Mekonomens artikelnummer som ofta bara är en kopia av tillverkarens artikel/modell-nummer. Surfar du in på Mekonomens hemsida och köper ett Mahle oljefilter till din bil så kommer du att se att Mekonomens artikelnummer för just denna artikel är 15-OX154/1D :-) Jag dubbelkollar alltid varenda liten artikel jag tar emot (oavsett om det är från BMW, Mekonomen eller Micro på den tiden det begav sig) - bara för att att undvika den jobbiga situationen att man står där och mekar en söndagkväll och inser att man fått fel del och bilen inte kan köras utan denna del... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt Mekonomen heter filtret 15-OX152/1D till en 540-03 som mats ovan har.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Den andra amatörmekaren i garaget hade aldrig sett något liknande och skulle tagit pappret runt filtret sa han (pga bättre oljeflöde). Själv hade jag tidigare fått uppgift om att pappret ska vara kvar. Men jag blev lite förvillad, speciellt eftersom Hengst filtret i motorn inte hade liknande papper runt filtret. Hur som helst, hålet i filtret visade sig vara för litet oavsett vad nu det heter. Mahle OX 152/1D (micro-star Eco) står det på paketet, OX 103 på undersidan av filtret. Förutom för trång diameter på "hålet" så var det här filtret ca två millimeter längre. Hengst filtret fick vara kvar tills vidare och var i fin kondition. Nästa gång ska jag så ska jag kolla filtret nogrannare redan på Mekonomen. ;-) Antar att det inte var någon sorts skyddskassett som skulle tas bort på undersidan av filtret innan montering? Det såg sannerligen inte ut så. Mahle filtret i fråga ser ut EXAKT som på den här bilden, det står t.o.m OX 103 märkt på undersiden som det här filtret har. Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låt amatörerna gör som dom vill , men ha inte sönder filtret :) Det kan behövas lite kraft för att trycka fast filtret i locket innan man montera det. När den långa service intervallen infördes 09/98 upptäckes att oljefiltren inte höll måttet, körde man med många kallstarter och korta sträckor så blev oljan aggresiv och löste upp filtren och skiten hamnad i oljesystemet. Här är ett exempel på en M62TU-02 sittande i en Range Rover. Länk Varken Landrover eller deras filtertillverkar Wix hade ingen aning om att BMW ändrat till förstärkta filter, kostade 245tusen i rep. detta hände 2006 fullservad bil 1300 ,mil sedan service. Filterresterna åkte in i vanosen hydralsystem vilket gjorde att vanosen slog som en mutterknack så att centrumbulten för vanosen i kamaxeln lossade och kamaxlen stannade med ventilsallad som följd. Så nu kanske dina amatörmekarpolare bör tänka om. Dessutom använder du filter från de kvalitetstillverkare och välkända leverantörer så behöver du inte oroa sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Att trycka fast filtret i själva locket kanske skulle gått. Men jag såg nästan omgående att mitten hålet som ska på "pinnen" i själva filterburken var misstänkt trångt (speciellt i jämförelse med det gamla Hengst filtret som låg bredvid...). Men det gjordes ej något försök att pressa ner det i burken med våld. ;-) Kanske skippar Mahles nya varianter överhuvudtaget, åker till närmaste BWM och tar ett filter ur deras reservdels avdelning. Är det inte just Hengst man får då? Tycker du inte att det syns t.o.m på bilden att Mahle filtret i fråga ser lite trångt ut?? Länk |
|
|
bmw-slangen: Vilken Mahle katalog sökte du på? Tycker inte OX 152/1D filtret man får upp på Länk ser likadant ut som det som jag fick från Mekonomen Länk |
|
| Var på BMW och köpte dess OEM filter (Hengst) vilket ser helt identiskt ut med det som sitter i. Killen på reservdelsavdelningen trodde jag fått ett filter för en äldre bmw v8 variant (årsmodell 94-95 ser det ut som vid lite googling på nätet?). Så frågan är om Mekonomen databasen visar fel Mahle filter för en sökning på 540 03 E39 eller om Mekonomen killen bara gav mig fel filter? | |
|
ok, nu ska jag strax sluta svara på mina egna inlägg ;-) Men Mekonomen varning härmed utfärdad (kollat själv på dess webb katalog nu): Söker man på BMW E34 540 92-96 så får man bland annat upp Mahles Oljefilter med artikelnr "15-OX152/1D" för 165 kr (exakt det som jag köpte) Vilket är exakt samma artikelnr som man får upp med en sökning på BMW E39 540 åsmodell 96-04. Jag drar alltså slutsatsen att Mekonomen visar fel i dess databas för Mahle filter passande E39 årsmodell 96-04. För inte använder sig väl E39 540 och E34 540 av exakt samma oljefilter?? Det får bli BMW shoppen i fortsättningen. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ursäkta, hela mitt inlägg baserades på att bilen var en 530iA -01 (läste från profilen) men det står ju klart och tydligt i inlägget att det gäller en 540i -03! Så mitt inlägg är ganska ointressant i detta fallet... Var dessutom säker på att jag la in en länk till Mahle-sidorna... Var riktigt trött när jag svarade på det där inlägget (hade kommit tillbaka från STCC-finalen på Mantorp) men här är iallafall den sidan jag använde mig av (men denna sidan är egentligen den man kommer till från www.mahle.com) Länk |
Det är samma filter för E34 M60 som för E39 M62 mfl om du klickar på artikelnumret på filtret nr 3 så får du en crossoversökning som visar samtliga BMW som använder samma filter. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
För övrigt monterade jag detta filter 2008 på min 540 utan problem :) Länk Inköpt på Mekonomen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Intressant ;-) jaja, jag får skylla på att jag är nybörjare på att meka... I så fall måste man behöva pressa på en del. Hålet för 'plastpinnen' är definitivt mindre på Mahle OX 152/1D än på Hengst filtret. Det är jag varje fall säker på, t.o.m reservdelskillen på BMW i Solna trodde ju det var fel filter. | |
| Mysteriet är kanske över. Var på Mekonomen och pratade med en erfaren försäljare. Jag hade fått fel filter men i rätt förpackning. Han trodde att kunden eller de själva rört till det i samband med byte. Det här Mahle filtret jag fick nu är extremt likt Hengst filtret. Jaja, nu fick jag ett över till nästa byte. ;-) | |
Ja mycket ska man vara med om, typiskt att det skulle drabba en nybörjare också :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso ;-) Ett bra slut och det var ju tur att jag höll mig cool bland alla amatörmekare i gds hallen och inte blev kreativ... ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.