|
|
|
|---|---|
|
Jag kan inte byta lampan till halvljuset på min importerade E39 från 2002. Bajonettfästet är spärrat så det går endast att snurra väldigt lite. Lyfter jag på damasken så ser jag ingen lampa. Det känns riktigt pinsamt att fråga men nu måste jag...... | |
|
Bilder: Länk Länk Länk |
|
| Hur mycket är "väldigt lite"? Det ser likadant ut på min bil och där kan man vrida plastgrejen ca. 45 grader och sen drar man bara ut den. Lampan sitter instoppad i själva plastgrejen. | |
|
Jag kan nog bara röra den 5-10 grader. Titta på andra bilden. Det ser ut som den är konstruerad för att inte kunna vrida mer. Jag har en misstänker att den kan ha haft xenon tidigare men nu troligtvis ersatt med vanlig lampa. Jag är dock ute på svag is nu... ren gissning. |
|
|
På bild 2 kan man se att det är en liten klack till vänster och en stor klack till höger. Är det inte så att du måste vrida så att du kommer över den lilla klacken (låsningen) till vänster? mvh/ Anders |
|
| Dom där 45 graderna var bara som jag gissade. När man tittar noga på den andra bilden så ser det ju ut som du vridit den tillräckligt. Går det inte att vingla ut den med lite våld och känslighet i fingrarna? Nån måste ju ha satt dit lampan en gång i tiden. | |
|
När klacken går mot stoppet som syns i bild 2 så har dom andra klackarna ca 5-8mm kvar innan dom släpper från sitt spår... Det är omöjligt att få bort den.... den vägen.... Om det nu har varit xenonljus på den tidigare, hur byter man lampor på dom? |
|
| Om du i det läget man ser på bild 2 trycker på kontaktstycket framåt mot lyktan så den "vinklas" ut... Alltså inte dra rakt ut, för det ser ju omöjligt ut... Konstigt!! Har bytt många lampor på e39, men det där såg faktiskt skumt ut:o) | |
|
Du får ta till lite våld då. Om du roterar plasthållaren så att en klacken är lös som bild 2 så drar du sedan ut klacken i den ände där det är möjligt (bänder ut den så att hållaren sitter snett i hålet) så kan du rotera plasthållaren den sista biten för att de andra två klackarna ska lossa. Så hade jag testat iaf. Ingen garanti för att det jag skrivit fungerar, för har aldrig testat det själv. |
|
|
Här Länk (mitt på sidan) diskuterar man lampbyte på en E39, trögt går det tydligen. mvh/ Anders |
|
|
På andra sidan är det inga problem. Nu blir det våld, jag bryter av klackjä....n! |
|
| Se bara till så att du inte förstör någon infästning i själva strålkastaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.