|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag behöver litet hjälp med att tolka ett knepigt ljud jag haft på sistone från min 523 -97. Det började någon gång innan sommaren. Ljudet har mest hörts under belastning, inte så märkbart under tomgång eller när bilen står stilla och man bara varvar. Dock finns ljudet där även vid stillastående utan belastning. För att ge en så tydlig beskrivning som möjligt så tejpade jag fast min Yamaha Pocketrak digitalinsoelare i motorrummet och drog en lite repa runt området. Jag har klippt bort en del ointressant material, ville visa hur den låter vid olika belastningar. Det vore guld värt om någon vänlig själ med öra för motorer kunde lyssna in var skon klämmer. Själv har jag väldigt svårt att lokalisera ljudet, det tycks komma framifrån, kanske runt visko-fläkten eller vid generatorn, någon spännrulle kanske? Hoppas ni som vet känner igen det. [URL=Länk - 2.25MB[/URL] | |
|
Sorry, det var en dålig sajt jag hade hittat för att dela ljud. Här är en bättre: Länk Tack för all hjälp och vägledning ni kan ge! |
|
|
Har precis samma ljud, men bara just på tomgång! Misstänker löprullen som sitter vid generatorn, har haft loss samtliga rullar, 2 spännrullar och 1 löprulle och fyllt kullagren med fett, ingen skillnad , dock kändes det som att löprullen hade sämst kullager. Tycker nog att det låter mest kring löprullen, samt att ljudet ligger i fas med när löprullen rör sig i sidled. Blir nog till att byta alla men det vore intressant att veta om någon annan forskat mer i detta. FAF |
|
|
Jo jag misstänker också diverse spännrullar och lager men vilka? Det vore som sagt guld värt om någon kunde identifiera boven i dramat efter att ha lyssnat in på de omusikaliska dissonanserna. Kan ju erkänna att det jag helst lyssnar på i den ljudfilen är ungefär mitt i, när jag drar ett par politiskt korrekta växlar i sann Volvo-svenssonstil. Fan vad gott den låter, denna raka lilla sköna sexa avlyssnad inne i motorrummet på första parkett med digitalinspelare. Nästa gång lovar jag att leverera fullvarv och full acc, inte detta mesiga diagnostiska bjäfs. |
|
| Spännrulle, drivrem eller ACrem skulle jag tro. | |
|
Vattenpumpen. Precis så lät min innan den skar. På m50b25 e34 |
|
|
Mr EmCom, ja det skulle det kunna vara. Hade jag en gång en gammal volvo där vattenpumpen skar och det lät ungefär så här när jag tänker efter, ett resonant metalliskt kvittrande. Vad som skulle tala emot VP att den byttes för ca 1500 mil sedan på en välrenommerad verkstad, spännrullar osv kollades upp noga och en byttes, nya remmar. Allt byttes i förbyggande syfte... suck. Antar att en VP kan gå sönder när som helst även om den är nästan ny. Inget annat att göra än att riva ner fronten och kolla vad som hänt. Först tänkte jag att det kanske kunde vara en slirande rem men när jag lyssnar på inspelningen så tycker jag inte det stämmer med ljudet. |
|
|
Jucka lite på dom spännrullar du når och se om dom glappar Att jag tror det är vattenpumpen är att det bara låter vid lite högre varv. Mot slutet skramlade det även om VP när jag bara stod på tomgång. Så blir det värre så äre bara att byta direckt. Min sprängdes 20 mil hemifrån, inte så kul. Klarade dock motorn och det. Ny rem och vp 1200kr. |
|
|
Köp en ny vattenpump och ha i bagaget tills vidare... Mvh |
|
| Har sett att det finns sk vattenpumpssmörjning att köpa. Är detta lönt att testa, någon som har erfarenhet av dessa medel? | |
|
rob_t_j72, ja det är nog en bra idé att köpa en VP och ha i bagaget. Installerar man dom så går de bara sönder... Om det nu är VP så längtar jag tillbaka till min gamla med plastimpeller, hade gått 12 k mil och funkade klockrent. |
|
|
En helt vild gissning från min sida... Har Du kollat kondensator-fläkten som sitter på framsidan av kylaren? Tycker ljudet är konstant trots ökat/minskat varvtal,och att ljudet ökar/minskar i styrka kan ha med vanliga kylfläkten att göra då genomströmningen ökar/minskar genom kylaren. Snurra på kondensator-fläkten när bilen är avstängd för att testa om den snurrar lätt och utan missljud? |
|
|
Alex84, jag ska definitivt kolla elfläkten till kondensorn! Bra idé, den där fläkten är ju normalt inget man tänker på. Har även funderat på visko-kopplingen i vanliga kylfläkten men den verkar löpa fint och friktionsfritt "för hand". Inget glapp heller när man tar tag i fläkten och känner efter, är VP kass är det ofta ett kännbart glapp (men inte alltid). Kanske en god ide att ta på sig ett par trädgårdshandskar och stoppa kylfläkten när motorn är igång för att se om ljudet påverkas. Att bara rycka på axlarna och låtsas som det regnar är definitivt inte att tänka på. Bilen försöker berätta något för mig och då måste jag ju lyssna. |
|
| Håll i fläkten och be någon annan starta bilen åt dig, så slipper du bli slagen på fingarna :p | |
| Lysande förslag Mr EmCom! | |
| Vattenpumpen, så lät min innan den skar. Men den "skallrade" först, någon sekund, innan den började "kvittra". | |
|
Tack så mycket för alla fina idéer, otroligt värdefullt! Nu ska jag tillbringa litet kvalitetstid med bilen efter jobbet de närmsta dagarna och förhoppningsvis hitta och åtgärda felet. Mycket tyder på att min rätt nya vattenpump är problemet, tråkigt i så fall eftersom jag ju fick den gamla fullt fungerande bytt i förebyggande syfte. Ursäkta att jag tjatar men är det någon som har erfarenhet av dessa mirakelmedel som kallas "vattenpumpssmörjning"? Det känns som en rätt attraktiv idé tycker jag... orka hålla på och byta vattenpumpar vart 1500:e mil. |
|
| Du kan ju lossna på viskokopplingen o dra bort remmen från vattenpumpen. Prova snurra den o känn ifall remhjulet känns glappigt. Glappar det så e den säkert skrot. Bytte min vp för kanske 1000mil sen i förebyggande syfte till en förstärkt med alu impeller från schmiedmann o min bil låter precis som din nu o mitt remhjul glappar. Blir så trött. | |
|
Gjorde en extrakoll idag, bromsade fläkten med motorn på tomgång= ingen skillnad på kvittrandet. Tog en slang och höll ena änden nära örat och den andra på olika ställen där remmen passerade= klart mest ljud vid spännrullen, blir nog till att byta den och stödrullen i alla fall. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.