AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
5.471

Installation nytt tändsystem

In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Jag har nu äntligen skaffat mig ett brytarlöst tändsystem i form av Crane Cams XR3000 samt passande högeffektsspole PS91. Jag är inget proffs på el och behöver lite hjälp med kopplandet.

Den gamla Biltema-spolen har ett utanpåliggande motstånd. I ena änden kopplas motståndet till spolens pluspol och i andra änden av motståndet sitter en blå och en grågrön(?) kabel. Den nya spolen ska användas utan förkopplingsmotstånd. Är det då rätt om jag kopplar den blå och den grågröna kabeln till den nya spolens pluspol? Jag har en bild på det men vet inte hur jag länkar den till detta forum.

Här är någon som gjort samma sak:

Länk

Det blir säkert fler frågor i ämnet när jag börjar installera tändmodulen...
In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Jag tänkte även passa på att byta fördelarlock, fördelararm (rotor) och tändkablar. Fördelaren är utbytt av tidigare ägare som ville skapa en ti. Den är märkt 0 231 180 005 och därunder JFUD4 <- (pil vänster). Denna har tydligen utgått ur Bosch sortiment. Ersättningslock går att få tag i, men inte rotor. Enligt uppgift från lokal BMW-mekaniker passar alla rotorer i fördelare för 2002 efter 1971. Kan det stämma? Vad finns det för för- och nackdelar med att använda rotor med vartalbegränsning till en trimmad 2002?

Meca visar Bosch tändkablar på sin hemsida som de säger ska passa min 2002:a. Bosch själva säger att dessa är gjorda för Ford och Opel. Någon som vet? Var hittar jag annars passande tändkablar för ett brytarlöst CD-system?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.