AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.140

Bmw e36 överhettas och det ryker ur motorn

ar
14
araazz
Bmw e36 -92
Tja alla!

Jag har lite problem med min bil. (en e36a)
Den stog och fick gå på tomgången ett tag. Sen efter ett tag så kollade jag på tempgivaren. och då stog den på strecket mellan normalt och överhettad.

Sen kollade jag på motorhuven, då hade det börja ryka. Jag slog av bilen, och öpnnade motorhuven för att låta motorn svalna.

När jag ställde mig brevid bilen sen när jag väntade på att den skulle svalna så såg jag att det hade droppat ut nån blå vätska, och doppade fingret i det, men det luktade ingenting(tänkte om det kanske var spolarvätska). men jag tror att det var kylar vätska.

Någon som kanske vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!
/MVH
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vattenpumpen kan läcka vatten.
kylarna på dessa är något underdimensionerade så den kan läcka också.

får man för lite vatten i systemet stänger termostaten och man får ett övertryck. hände mig när toppen rök.
blev nått liknande när kylaren bullade upp. försvann vatten först. men började inte spruta vatten förens jag stängde av bilen någon av gångerna.

tips: vattnet ska smaka sött om de är glykol.

BMW ownz
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Det beror alldeles på vilken glykol det är om den smakar sätt eller inte! En typ av glykol smakar sött medans den andra typen är ganska smal lös!

Men om tempmätaren gått upp och det droppar blått från den och kan garantera att det är kyl vattnet! Kolla om du har tappat nå kylvatten, sen är det bara och söka fram vart det läker nånstans och byta! Men se till att inte köra den varm så den kokar för då kan toppen fara på dom och det är mindre kul!

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
N.Eklund: snark........... vilken e36 har annan form av glykol som är blå?

finns blå, grön och röd vad jag känner till och ingen annan än blå "SKA" vara i e36:an original.

desutom smakar/luktar spolarvätska sprit och inte i närheten av någon form av glykol.

BMW ownz
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Och hur vet du vad dom har hällt i för glykol i en -92´as bmw ? även om det ska va så är det inte säkert det är så. Dom har säkert bytt fler än en gång! Men läs igenom dom här två länkarna!

Länk

och denna forum post

Länk

så läs igenom dom där två länkarna så får du / ni veta det som behöver vetas om glykol! Men tillbaka till problemet! Problemet är ju att den kokar och det har inte med spolarvätskan och göra! det har oftast att göra med att du har för lite vatten (lekage m,m) som gör att det blir lite vatten och då öppnar inte termostaten åsså kokar den! så mitt tips är att kolla lekage och se vart det kommer ifrån! Försöka fixa det sen lufta den och kolla så den inte kokar! kokar den då så är det nog toppen som rykt för dig!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha! bra länkar! ska ta och läsa genom de när jag får tråkigt!
de droppade blått och bilen kokade? vad tror du? hur stor är sannolikheten att man byter glykol och häller i den vanliga sorten när den är blå?
sen var det ett tipps som jag framhävde ganska tydligt. smaka på vilken glykol du vill men det är en tydlig skillnad på den och spolarvätska.

ja jag kan väll skriva detta så har du allt 2 gånger eller mer.
lufta noga med nosen högt och var noga när du har tätt igen!

sök gärna på forumet om symtomen med sprucken topp eller trasig packning så har du lite å kolla när tid finns.

BMW ownz
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Huvudfelet är troligtvis att viscokopplingen till kylfläkten är trasig.

Då håller sig normalt tempen som vanligt när man kör, men det blir varm när man står still med motorn igång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.