AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.086

BMW 318is E30 ojämn tomgång och problem med att starta!

Visa användare
1
Grek
318is E30 -90

Bmw 2002 (projektbil)
Har gott i arv inom familjen!
jag har en bmw 318is E30 -90

På sista tiden så har den fått ojämn tomgång när den står still men efter några minuter så går den ner igen och beter sig normalt. Ibland, väldigt sällan när man kör så hackar bilen lite grann men blir normal igen efter några sekunder. (tändstift har jag bytt).
Dessutom startar den inte ibland, startmotorn går runt som vanligt, allt låter normalt men den startar inte. Pumpar man lite gas och sedan startar så funkar det, men man måste hålla gasen lite nertryckt så att den inte slocknar för att motorn grumlar några sekunder innan den kommer igång helt.

vad kan det vara??? har ingenting att gå på!
luftmängdsmätare?
lambdasond?

Alla svar upskattas!

Tack på förhand
MVH Dennis Tsalios

Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
byt bränslefilter och kolla efter läckage på slangarna under insuget
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Komptesta den också för säkerhets skull
Jo
15
Jonas J
318 is -90
Vakuumslangarna till tomgång och vevhusventilation är tråkigt draget under insuget. Minsta spricka där kan orsaka problem med tomgången, även tomgångsmotorn kan behöva lite 5-56 om den stått ett tag.

lambda rekommenderas att bytas efter 10000mil. Jag kände att jag fick bättre respons i motorn efter det bytet.

Som det skrivits innan är bränsleslangar alltid klokt att kolla. Har du av insuget så passa på att byta de 2 små bränsleslangarna under insuget till spridarna.

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.