AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.773

Tjuvström E39: En förskräckelse utan ände.

Sida 3 av 5
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Nu är batteriet laddat i alla fall. Multimetern visar 13.11 volt obelastat. Mekanikern tyckte att jag skulle sätta i batteriet och låta bilen stå utan att larmet aktiveras. Sedan vänta tills bilen gått in i (ut ur?) sleep mode, efter ca 16 minuter och sedan utan att öppna några dörrar pröva batteriet. i praktien måste jag sitta och ruva i bilen, krypa in i bakskuffen och mäta strömmen direkt från det belastade batteriet antar jag...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Koppla en 2,5mm² kabel mellan batteriet och pluskabeln. (Var noga med att inte batteriklamman jordar så det blir fyrverkeri i skuffen.) Den kan du dra ut genom luckglipan även med luckan stängd. Efter 16 minuter skalar du ett par centimeter av kabeln och ansluter multimetern först och sedan klipper du kabeln mellan mätpinnarna. På så vis slipper du belasta multimetern med hög ström i "vaket" läge samt att du bryter inte kretsen när du kopplar in multimetern (vilket väcker bilen ur sleepmode). Har även för mig att bilen går i sleepmode även med luckan öppen.
Spänningen efter laddning tyder på att batteriet är friskt vad gäller att alla celler är igång osv.
BMW har verktyg i sitt diagnossystem för att tvinga bilen in/ur sleepmode osv, utan detta är det jobbigt med felsökningen.
Man kan lämna skuffluckan öppen, bilen går ner i sleepmode efter 16 min, samtidigt som belysningen släcks i skuffen. Givetvis får man bevaka bilen om det är på en offentlig plats...
Skriver det gärna igen: En tångamperemeter är det bästa och säkraste sättet att mäta strömmar på batterikablarna eller annan önskad kabel och man behöver inte lossa eller bryta upp kretsen osv.
Sen är det ju så att felet skall visa sig just när man mäter, vilket Murphy brukar se till att det inte gör..
Ett praktiskt hjälpmedel är loggande instrument att koppla in som visar när och hur mycket ström som laddas ur osv. Mäter med tångsensor och kan således vara inkopplad i flera dygn om så behövs även under körning/laddning osv

FP
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hemma från jobb phuu

Ja precis som Folke säger så tycker inte jag iheller att det känns som batteriet längre.

Vet inte riktigt hur det är gjort på bmw men på flera andra bilmärken brukar laddningslampan vara kopplad till fältlindningen som ser till att magnetfältet skapas i generatorn vilket måste till för att den skall kunna producera något.
När sedan motorn och generatorn är igång så minskar spänningsfallet över lampan och den slocknar.

Lyser inte denna när tändningen slås på så brukar där inte finnas laddning.
Tänker då först och främst på dom låga spänningarna du mätt fram hittils med motorn igång.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Följetongen fortsätter:
1. Jag monterade det fulladdade batteriet och passade på att mäta det under belastning: 12,8 volt.

2. Jag fick bilen i Sleep Mode efter precis 16 minuter. Då lyckades jag med bedriften att sära på batterikabeln från pluspolen samtidigt som jag tryckte mina multimeterstift mot polen och kabelskon och kunde därmed mäta strömmen: Den pendlade mellan 0.03 och 0.04 ampere. Om det är för mycket eller hur jag ska tolka mina lite amatörmässiga mätningar lämnar jag öppet.

3. Nu står bilen olarmad men låst utanför lägenheten. Min bilmekaniker ville kolla om batteriet även drar ur med larmet inaktiverat. Jag kunde inte låta bli att dessutom plocka bort radiodelen (business) eftersom jag tjuvläste på forumet att det varit en tidigare felkälla för en bil i 7-serien. (historiken påminnde väldigt mycket om det här)

4. Imorgon bitti ska det bli intressant att mäta batteriet igen. Därefter puttrar jag med moped istället för BMW till jobbet.

TA: En del generatorfel märks inte på laddlampan, den lyser vid stillastående och släcks när generatorn snurrar, trots att laddningen kan utebli.
Omvänt kan generatorn starta laddning även vid trasig glödlampa mha ett parallellt motstånd som bygger upp initierande laddning.
Laddlampan i E39 m.fl består av en lysdiod med 15-20mA drivström, man har ett separat motstånd för laddfunktionen.
Från c:a -99 började Bosch (BMW såväl som en del andra) använda s.. advanced charge controller i generatorerna. Bl.a innebär det att generatorn börjar rampa upp laddningen mjukt en stund efter att motorn startat för att inte belasta under startmomentet. Man har även en bättre temperaturkompensering för laddningen och en del andra småförbättringar mot gängse tidigare teknik. Laddlampan har en helt egen drivkrets för att indikera fel på ett bättre sätt mot tidigare.

FP
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Folke: Tack så jätte mkt. för infot. Har inte koll på hur det fungerar på modernare bmw men misstänkte att det kunde vara så som du nämner då jag fick in en Ford Scorpio 2,9 -95 där man hade valt samma lösning med lysdioden. Laddade hur fint som helst trotts att den lös hela tiden. Hur som så kan vi utesluta lystestet. (det var bättre förr, ha)

Har du mätt rätt på 0.03 - 0.04 ampere så är det lysande och lär inte ladda ur batteriet i någon större utsträckning. Detta motsvarar 2 lysdioder.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ny batterimätning efter att bilen stått olarmad och med uttagen radiomodul över natten. Multimetern visade 12.4v belastat. När jag monterade in batteriet igår kväll visade batteriet 12.8v. Indikerar den marginella skillnaden något?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men jag tycker inte att den är "marginell"!

Har du dragkrok på bilen?
I såfall skulle jag börja med att kolla släpvagnskopplingens skick - inte sällan orsakar dessa mystiska elfel pga att man har fått fuktskador där!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Johan, jag har dragkrok på bilen. men har för mig att jag mätt strömmen över säkringen i bakskuffen. Då visade den noll, men ska nog kolla en gång till.

Marginell var nog inte rätta ordet...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Öppna gärna upp kopplingen och se efter hur det ser ut!
Ibland är det ingen rolig syn...

Ett tapp från 12,7 till 12,4 innebär i praktiken att du gått från 100% laddning till ca 80%.....

Mvh
Johan B

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ok ska göra det!
Kopplingen, du menar själva elkontakten antar jag?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo elkopplingen menar jag, själva dragkroken bör ju inte vara ansluten till elsystemet! ;o)

Mvh
Johan B

OBS att OCV-mätningar för att fastställa laddningsgraden till t.ex 80-90-100% osv skall göras och bedömas med obelastat batteri, som skall ha varit obelastat/i vila en god stund.
Här rör det sig om batteri under viss belastning, då kan man inte dra några slutsatser om laddningsgraden.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, det har du rätt i!

Men å andra sidan var differansen rätt stor så jag skulle gissa på att det tappat en hel del laddning...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag laddar min 540 så brukar jag ha 12,9V volt i batteriet, efter 3-4dagar så brukar det vara nere i 12,6 om bilen stor orörd olarmad.

Som Johan B säger koppla bort dragkontakten vilket brukar kunna vara en källa av ondo pga damm, grus och skräp som leder över spänning när det blir fuktigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Eftermiddagsnoteringen är nu 12,28 volt enligt multimetern (lastat) Om man nu ska lita på multimetern så har batteriet på 16 timmar tappat ca 0,5 volt. Inget larm har varit påkopplat. Nu börjar jag mäta MED larm..Får se hur tappet ser ut då.

ps. Jag märkte till min stora förvåning att radion gick igång, trots att jag plockade bort radiomodulen. Underförstått att jag plockade av displaydelen/styrplattan tidigare. Själva sitter uppenbarligen med CD-enheten.

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ikväll ska jag försöka gå ut och försöka rota i dragkontakten. Ska kolla säkringen/säkringarna med min eminenta Biltemamätare samt se hur skitigt det kan vara innanför kontaktluckan. Om jag tar ut säkringen borde det väl räcka som ett första steg?

Displayen (MID) som du förmodligen tagit bort är bara manöverpanel för radio, ev. telefon, klocka, färddator mm. Radiodelen sitter tillsammans med CD och förstärkare under den öppningsbara luckan, många tänker som du och kallar MID-panelen för stereo.
Om du är säker på vilken säkring som matar släpkontakten (borde ev. vara mer än en) så är det enklast att lossa denna tillfälligt, men då kan man även snabbt mäta upp om det går ut någon krypström i kontakten.
Fukt och skit i uttaget kan ge viss krypström, men ingen större effekt, då skulle det bli varmt och lukta bränt.
På lång sikt kan givetvis även små strömmar ladda ur batteriet men tidigare mätte du 0,03-0,04A som är helt normala och låga värden. Jag tolkar det som större strömmar som relativt snabbt tömmer batteriet i ditt fall när problemet verkligen visar sig.
Allt mer än någon halv amp eller så måste ta vägen nånstans på ett kontrollertat sätt utan att orsaka värme och brandrisk, dvs någonting måste ta hand om effekten, en lampa, en fläktmotor osv.

FP
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hann tyvärr inte kolla dragkontakten, men i morse mätte jag återigen det lastade batteriet. Konstigt nog var laddningen fortfarande på 12.28 och detta med larmet aktiverat.
Jag startade visserligen bilen igår (stängde av efter några sekunder) för att kolla om bilen hade ström nog, men mellan mätningarnas (16 timmar) tycks batteriet faktiskt inte tappat effekt.
Folke: Jag tror också på större (intermittenta) strömförluster i systemet. Knappast det lättaste att hitta.Väntar visserligen på en strömamperemeter, men då gäller de ju fortfarande att inta bara veta var man ska leta utan också när...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.