|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Problemet började i vintras. Batteriet trött: Då trodde jag det berodde på kylan varför jag nöjde mig med att ladda batteriet. Men samma sak hände åter i somras efter att jag hade dörrarna öppna i samband med att jag tvättade bilen. Åter laddade jag batteriet med en Ctek-laddare. Innan eventuellt batteribyte mätte jag upp det gamla batteriet som visade att batteriet var ok men att generatorn laddade batteriet dåligt. Den lokala verkstaden konstaterade att dock att även generatorn var ok. Efter en del grubblerier rekommenderade verkstaden mig att byta batteri så gjorde jag också. Två dagar hade även det nya batteriet laddat ur. Åter ny verkstad som nöjde sig med att rengöra kontakterna. Batteriet hade under dygnet inte tappat ström alls. Men tre dagar senare kollade var det dags igen. På eftermiddagen visade min billgia voltmätare mätaren noll. Ny C-tekladdning då inte ens startkablar orkade skaka igång bilen. Tredje verkstadsbesöket – ännu en ny verkstad som sade sig vara experter på bilel. Efter fyra dagar av mätningar och felsökningar, ”trodde” de att det var larmet…. Dock de kom inte längre än så utan även de gav upp. Att dona i larmenheten krävde tydligen information som endast BMW tillhandahåller. Dock: De verkar ända långt ifrån hundra på att det var larmet nar jag synat mekanikern. Han tror men… Några saker det inte lär vara är i alla fall fläktmotståndet dörrkontakterna, bakluckan och inte CD/radio. Det enda extramonterade utöver fabrik är en Dension USB/Ipodenhet som jag monterade för tre år sedan. En stilla undran är om den kan vara orsaken och i så fall kan jag kolla det på något enkelt sätt? En annan teori är om det kan vara så simpelt som strömuttaget på mittkonsollen? Såg något om det på youtube att de händer att den glappar, men fan vet… Nu vill inte jag också ge upp, bara det att det börjar kännas alltmer hopplöst. Jag vet ju att det finns oanade kunskaper om just sådana problem på forumet, så ett nödrop är verkligen påkallat. | |
| En sådan här kan väl hjälpa till i jakten, Länk | |
|
Ipodgrejen ligger väl inte inkopplad på konstant spänning utan bryts väl när tändningen är av eller? Bryts den inte så skulle jag koppla bort den en tid för att se om den kan vara misstänkt. Sedan så skulle jag koppla in en voltmeter i cigg-uttaget för att kunna kolla så generatorn verkligen laddar i alla lägen när man är ute och kör. Bara för att få bort ev tveksamheter. En liten felkods-kontroll via INPA skulle jag också göra bara för att se om det möjligen kan finnas nått skumt i någon av alla boxar i bilen. //Magnus |
|
|
Först och främst gäller det att vara realist, 360 Watt är mkt. 30 Ampere på 12 volt tänder eld på fel typ kablar om det vill sig väl. Något borde bli varmt eller som Folke påpekade vara igång, Dvs. något som kan förbruka 30A / timme om nu denna siffra stämmer vilket jag inte tror den gör. Är ganska övertygad om att ditt batteri inte skulle klara mer än 3 eller kanske 4 timmar med det uttaget och då har du förmodligen inte mer än 6-8 volt i batteriet den sista timmen. Du kan ha någon kabel som höljet skavts av på och som kommer i kontakt med plåten någonstans bara för att nämna ett ganska vanligt elfel. Alarmet känns lite overkill för om nåt drar 30 ampere i ett alarm förutom en söndrig biltuta så brinner komponenterna i larmet och det både luktas och syns. Mät över säkringarna så du ser var du har ett onormalt högt strömuttag (Ampere) och när du hittar en säkringshållare som ligger högre än alla andra så letar du i det som säkringen avser för där bör du ha ditt fel. |
|
|
Vid senaste kollen jag gjorde idag fick jag uppemot 8 ampere (innan sleep mode antar jag) när jag mätte med min enkla multimeter. Vid ett senare tillfälle mätte igen. Då visade multimetern 0,0 ampere! (Misstänker att jag brände iväg en säkring i multimetern. Låter ju alltför bra för att vara sant, eller hur kan plötsligt strömmen försvinna?) Ännu konstigare var det när jag mätte spänningen i batteriet: 10,2 volt bnär motorn var avstängd, 10,8 volt när motorn var på, fast utan gas. Tyvärr hade jag ingen som tryckte på gasen nät jag mätte generatorladdningen, men enligt verkstäderna (!) laddar generator som den ska. 944 driver: Det skumma med Densiongrejen är att om jag lyssnar på en låt via USB-uttaget borde den rimligen sluta på den punkt som jag slutade lyssna/ständgde av tändningen, men om jag startar bilen vid ett senare tillfälle har Densiongrejen hittat en ny fil den spelar upp. Jag har alltid utgått från att den tar sin matning från radiodelen och förljaktligen borde stänga av samtidigt med CD/radiodelen. Ingenting syns ju eftersom den är inknökad i instrumentbrädan, men jag är också inne på att plocka bort strömmatningen. Prövade att först att rycka radiosäkringarna för att se om Amperetalet skulle påverkas, men vid det laget visade multimetern 0.0 vad jag än gjorde... Andra säkringar jag fumlade med var Larmet Cigguttaget och nämnda radiosäkringar. Nu står bilen med minuskabeln av för nya (tafatta) försök imorgon. Hela j-a helgen är ju ändå förstörd.... |
|
|
Hej ! Kolla fläktmotståndet fins mycket att läsa om det på forumet. MVH Fonzi |
|
|
Fläktmoståndet kollat i ett tidigt skede, det funkar. |
|
|
Ja, är nästan säker på att mitt gamla instrument är klassat till 10 ampere max på osäkrad ledning och 300 ma via säkring men hur som. Har du tur så har du en säkring som gått i instrumentet. Vad går det säkringsuttaget till där ditt instrument slutade fungera? |
|
|
Någon som har tips på skicklig verkstad i sthlmsområdet? Har ju avverkat tre redan... |
|
|
TA: det gick till 10amp uttaget |
|
|
Glömde ju skriva att du kanske skall ha tändningen av i första skedet när du mäter säkringarna eftersom om jag inte missförstått det hela så försvinner strömmen även när bilen står över natten med tändningen av. |
|
|
tänkte på säkringshållaren i bilen till som du mätte över ? att du använder rätt uttag på mätinstrumentet tvivlar jag inte på. |
|
|
TA: du kanske menade brukare? Jag mätte mellan pluskabel och batteri när bilen var avstängd |
|
|
TA: tack för snabba svar - hann inte med riktigt. Jag mätte amperen bara när bilen var avstängd. Är första gången jag använder en Multimeter, kanske därför jag brände säkringen i den? |
|
|
aj aj aj , ja du har ju rätt när det gäller att mäta ström iallafall för det måste man göra genom instrumentet dvs som du beskriver. Jag tänkte ju förstås att du skulle tagit ut 1 säkring i taget för att mäta i stifthålen till just den säkringen. Om du gör som jag tror att du gjort så mäter du vad allt i din bil drar på en gång när du lägger strömmen igenom insturmentet och det klarar det aldrig att mäta. Det blir massor av ström. Vad jag däremot är lite fundersam på är att din generator inte laddar mer än 10.8 volt på tomgång... Detta känns för mig som alldeles för lite. Du bör vara över 13 volt redan på tomgång med en växelströmsgenerator. Nu är det längesen jag höll på med sånt här så det kanske någon annan kan bekräfta men nog är jag rätt säker på att 10.8 volt är för lite. |
|
|
Har för mig att det är så att blybatterier skall laddas med konstant spänning. Det rekommenderade laddningsförfarandet är att lägga på en spänning som är cirka 2.3-2,4 V / cell dvs. cirka 13,6 - 14,4 V för ett 12V-batteri. Beroende på ackumulatorns laddningstillstånd kommer strömmen att bli vad den blir, dock brukar tillverkaren av batteriet rekommendera att strömmen initialt begränsas till cirka 0,1C dvs. 0,1 * märkströmmen. vilket ger att ett 80 amperes batteri skall då initialt laddas med max 8 ampere. Efterhand som som laddningen fortgår kommer strömmen att avta. Laddar man med 2,3 V / cell tar det cirka 12-16 h att fylla acken och strömmen har då sjunkit till en bråkdel av den ursprungliga Detta skall din generator och din laddningsregulator klara inkl. alla dina förbrukare du kan tänkas ha på när bilen står på tomgång. Om den inte klarar det så kommer ju batteriet att laddas ur när du förbrukar mer än vad stoppar in. |
|
|
När jag nu funderat lite längre på saken så är det igentligen ganska logiskt. Om du mäter på generatorn och den inte ger mer än 10.8 volt så kommer du aldrig att kunna ladda. Spänning i batteriet är låt oss säga 12 volt. Detta kan så att säga motsvara ditt "elektrontryck" i ditt batteri. För att du skall kunna trycka in någon ström i ditt batteri så måste du övervinna det "elektrontrycket" som redan finns i batteriet dvs. 12 volt. Gör man inte det kommer ju "elektrontrycket"(Spänningen) göra att strömmen (amperen) går på fel håll så att säga. dvs. ut ur batteriet istället. Därav att man måste ladda med 13.6 - 14.4 volt. beroende på hur mycket ström batteriet vill/kan ta emot. |
|
|
Du, förresten. Enkelt att göra nu över natten. Tag av alla kablarna från ditt batteri och ladda upp det tills din laddare säger att det är fullt. Låt det sedan stå nån halvtimme - timme och stabilisera sig efter laddningen och mät sedan hur mkt. spänning där är i ditt batteri utan att ha det kopplat till något. Har du då lägre än 12 volt så är förmodligen ditt batteri trasigt eftersom du har 6 celler i ett bilbatteri som fulladade skall vara på ca 2 - 2.4 volt i varje cell. Visar batteriet 10 volt eller där omkring så är en cell skadad och du måste investera i ett nytt. C-Teck är smarta laddare som normalt känner av sådana här fel i batterier men det kan vara värt att testa ändå och ett plus är ju att du har ett nyladdat batteri när du börjar dina tester i morgon igen. Ge inte upp nu när du väl har börjat, alla har vi varit där du är nu men vissa av oss gav inte upp. :) |
|
|
Du måste kolla upp din multimeter eller ta hjälp av nån som vet och kan mäta korrekt. Det kan inte ligga 10,2V över batteriet och sedan gå att starta bilen, och det stiger sedan en bit över 13-14V osv. Att koppla in multimetern i strömläge genom att lyfta pluskabeln och ta hela bilens förbrukning är väldigt vanskligt. 10A-området är inte sällan osäkrat i instrumentet om du inte en bättre Fluke eller motsvarande. Man mäter hellre över en mätshunt som orkar ta hela bilens förbrukning inkl. start och laddström, och slipper även alla problem som det innebär med att behöva bryta upp strömkretsen varvid bilen går ur sleepläget osv. Som redan nämnts så måste 30A vara fel, det hade garanterat märkts och luktat bränt, i värsta fall värre än så. Eftersom du har en touring så är kablaget ut till bakluckan en källa till problem ganska ofta. Man får ta ner en del av taket för att besiktiga detta, finns inga genvägar. BMW har speciellt serviceprogram som kan tvinga bilen in/ur sleepläget för just felsökning av el osv, det blir himla jobbigt att vänta 16 min annars inför mätningar då bilen gått till vaket läge osv när man plockar med säkringarna, öppnar dörrar och luckor osv. FP |
|
|
Här kommer de värden jag mätte upp senast: Batterispänning 12,1 med generatorn igång 12,4 Amperetalen får jag inte fram pga SBM (skit bakom multimetern) Dagens uppdrag köpa säkring, mäta enligt era tips och åtminstone ringa in problemet bättre. Det som förvånar är den låga laddningen från generatorn på tomgång. Speciellt när alla tidigare fackverkstäder sagt att den är ok. Ska se om jag får assistans med gastryckning idag. |
|
|
!2,4V med motorn igång, även på tomgång) är alldeles för lågt. Du bör börja här, fixa ny laddregulator, låta verkstaden se över generatorn osv. Samt inte minst dubbelchecka din multimeter mot en känd och felfri. Vad du menar med "amperetalen får jag inte fram" vet jag inte men det känns inte som du är helt bekant med strömmätning där man måste bryta upp strömkretsen för att mäta osv. Men som sagt, inga mera mätningar måste göras förrän du har en fungerande laddning ut från generatorn. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.