AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.947

Centrallås lever eget liv. 525 e34 -92a

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Mitt centrallås är väldigt skumt. Har defa larm.

Låser jag med nyckel låser den och låser upp bilen direkt efter majoriteten av gångerna. Låser jag bilen och öppnar med larmdosan öppnar den bara passagerar dörr fram. Inte dom andra dörrarna. Låser jag med dosan låser den samma dörr.

Låser jag upp med nyckel låser bilen upp alla dörrar som den ska. Men låser jag med nyckel igen så låser den och öppnar upp igen. Ibland låser den och öppnar 2-3 ggr istället för 1.

Vad och vart kan man felsöka detta ? Känns för mig inte som det har med larmet att göra eftersom bilen beter sig så även om jag inte larmar bilen.

Mvh Hardrox
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Har du provat att "initiera" låsen via passagerardörrens lås?
Antagligen kan det vara en av låsmotorerna som kärvar.
Inte direkt ovanligt att låsmotorerna är fulla av oxider efter ett antal år på E34:an.

Mvh Patrik

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Hur menar du med initiera via passagerardörren?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När jag haft batteriet bortkopplat på E34:an måste jag initiera låset genom att låsa och låsa upp med nyckeln i förardörren, efter det funkar allt normalt. Det är troligen inte ditt problem.

Jag skulle börja med att koppla bort lås och lås upp signalerna från larmboxen bara för att utesluta att det är nått som spökar där. Sedan skulle jag felsöka bilens system innan jag koppla in larmets styrsignaler igen.

Första steget skulle nog bli att mäta på lås och lås upp signalerna när man använder nyckeln, det är inte omöjligt att någon dörr ger båda signalerna på en gång. Kärvande mekanik i dörrarna känns också som en lågoddsare. Men börja med att spana lite i elschemat (ETM) för att se hur systemet är uppbyggt så ökar chansen att du reder ut det.

//Magnus

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Tack för ditt svar Magnus. Får kolla på det där. Vart brukar larmboxen finnas?

Mvh Eduard
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
En jobbarkompis hade liknande fel på sin E34, det var eftermonterat larm, dels var det glappkontakt i grenkontakterna Länk , sedan var det kabelbrott vid bakluckans gångjärn, kablarna böjs varje gång man öppnar och stänger luckan.

628csi
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På både E34 och E32 har jag placerat larmboxen nere under instrumentpanelen på förarsidan. Där kan man hitta nästan alla signaler man vill koppla in sig på och det finns lite plats över. Vill minnas att man får dra någon signal från modulen under baksätet också bara för att få ihop det.

//Magnus

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Okej, då har jag lite att pyssla med. Har sett ett par grenkontakter under baksätet med defa logga på. kan ju börja med att löda dom kanske.

Men även om jag inte använder larmet kan det påverka ändå?
Jag låser med nyckel och den låser upp låser jag igen låser den..
Om jag sedan låser upp med fjärr öppnas alltid bara passagerar dörr fram?..
Precis så gör låset på våran E34, dvs låser upp direkt efter att man låst med nyckeln. Efter 2-3 låsningar så förblir bilen låst. Har inget larm alls på den.
Jag hade fel på en 3-i-1-brytare som sitter vid förardörrens lås. En av dessa kontakter var det glapp i. Ytterligare en faktor som kan orsaka självupplåsning.
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Är i garaget och klurar lite just nu, tagit bort båda dörrsidor fram och mätt lite. Men inte kommit fram till något konstigt.

Grejen är om jag låser med nyckel från passagerarsidan går det aldrig att få bilen låst för den låser upp direkt efter. Låser jag via förarsidan låser den alltid på första eller andra försöket.

Sen är det så att larmet är antagligen kopplat så den triggar låset på passagerar sidan vilket inte fungerar så bra då den endast låser förarsidan.
Jag undrar om det är värt att prova koppla larmets låsning till förarsidan? Vart är det larmet kopplas på till respektive dörr? Är det under baksätet?

Mvh Hardrox
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Låter som en felaktig centrallåsmotor på förardörren?

Vilken dörr låses inte när den låser och låser upp? För det är ett tecken på att någon centrallåsmotor är trasig. Alternativt att en dörrkontakt är pajj (den som dörren låses fast i på B och C-stolpe.

Kan det vara bakluckan som inte blir låst annars kanske?
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Alla dörrar ink baklucka blir låsta när jag får bilen låst. Och har provat trycka in knapparna i B stolpen och alla 4 har tänt / släckt belysning. Går det att mäta sig fram med multimeter till vad som är fel? Eller går det att bygla en kontakt till olika centrallåsmotorer för att utesluta vilken som inte fungerar?

Menar att jag till ex kopplar ut höger bak motor och byglar kontakt så bilen tror att den fungerar som den ska?

Sen mitt larm, den låser endast passagerardörren OFTAST. Men det är i alla fall där den initierar låsningen. Går det att skifta initieringen till förardörren? Känns som den borde låsa bilen efter 2 försök i alla fall då?
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Har helt mirakulöst löst detta problem nu. Måste ju meddela hur det fixade sig så andra kanske kan ta nytta av informationen.

Snabb genomgång av problemet:
Låser jag bilen med nyckel låser den upp så jag får låsa 2 ggr. Låser jag med fjärr låser den endast passagerar dörr fram eller så försöker den låsa alla men utan lycka.

Efter säkert 10 timmar med problemet provade jag bygla låsningen fram och råkade bränna säkringen. Bytte säkring och allt funkade :)
Min gissning är att man ska prova rycka säkringarna under sätet bak för att nolla systemet. Efter detta funkar allt utmärkt. Kan låsa både med nyckel och fjärr på första försöket :D

glad man blir ibland :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.