AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
559

Växellåda som passar 745i

(Danne)
En liten fråga bara, passar det att montera en manuell växellåda från en 535:a på en 745ia? Om inte fins det någon annan manuell låda som passar?

>Danne<
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
535:ans låda och koppling fungerar faktiskt rakt av (sett en amerikansk konvertering som gick väldigt smidigt) tror att M5:ans låda också fungerar helt OK. Dock, så vill jag höja ett varningens finger för den här typen av konverteringar, jag har hört otaliga (jag var väldigt inne på det här förut) historier om allt från proffskonverteringar till hemmabyggen som inte blivit bra. Styrelektroniken är helt optimerad för att arbeta med en automatlåda och maskera turbolag med diverse tricks och fix. När man plockar ut automatlådan och den elektroniska kontakt denna har med styrboxen så förvirrar man ECU så mycket att den fungerar väldigt dåligt.

Skall man göra en konvertering, så tror jag det vill till att man är mycket duktig på det här med styrprogramvara och på något sätt kompenserar för avsaknaden av automatlåda att kommunicera med.

Det fanns ett tyskt företag som hette Leibig, som höll på med detta, de använde ett helt eget ECU, så det fungerade... men vart får man tag på ett sådant??

Berätta gärna om du komemr något framåt med detta.. :)

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Danne jag antar att det var du som köpte min röda bmw 745a

Hur går det med pråmen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.