AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.658

E39 - parkeringljus sönder måste man byta hållare också?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Häromdagen plingade det till att parkeringsljuset var sönder och det var höger fram det gällde. Dagen därpå så var bilen inne för byte av bromsskivor och när min fru hämtade den så sa dom att dom även fixat parkeringsljuset. När jag såg kvittot där lampa med hållare kostade 280 kr och arbete kostade 100 kr känns det spontant rätt så mycket...

Sökte på RealOEM Länk (nr 4 på bilden) efter artikelnumret och det är lampa med hållare så frågan är om detta är en enhet eller går det att byta lampan separat?

Gillar inte att arbete utförs som man inte frågat efter framförallt när det gäller sånt som lampbyte...

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kolla i andra trådar där finns svar men lampan heter BA 9 S
När du köpt den får du plocka av den gamla som är trasig och ta bort det smälta som sitter på lamphållaren och ta ut den trasiga lampan
Tänk bara på hur den satt när du tar i sönder den för när du sen trycker tillbaka den med tex smältlim så skall den sitta som den satt innan
Lite söndags mys men det går och är mycket billigare än original Länk
Bara ett ex

Ha deT
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
Hej. Mitt första inlägg på forumet som jag följer nästan dagligen.
Ville bara tala om att jag bytte en trasig lampa i mitt parkeringsljus innan jag sett något mektips.Jag vet inte om jag kan rekomendera mitt sätt att byta lampa men det funkade för mig.
Jag tog en tunn plattång och krossade lampan så jag fick tag i sockeln.
sen tryckte jag sockeln lätt inåt samtidigt som jag vred den lite moturs.
sen drog jag lampan rakt ut och vips...så kan jag numera byta lampa framifrån. Nu fungerar det som vilken lamphållare som helst. bara trycka in lampan vrida lite medsols så sitter den.
Programmer: Om du eller din fru inte angivit att de ska byta den trasiga lampan i parkeringsljuset kan de inte tvinga dig till att betala för det. Jag gillar inte när verkstäder gör på det viset.

Har själv råkat ut för extra kostnader för saker som byttes på bilen, men som jag inte bett om. Sa till att jag ville ha en faktura hemskickad istället för att betala när jag hämtade bilen. När fakturan hamna i brevlådan var där en extra avgift på över 1000kr för att de hade bytte saker som jag inte beställt och inte heller hade de nämnt något om det när jag hämtade ut bilen. Försökte få det struket, men svaret jag fick var att då jag hämtat ut bilen har jag accepterat alla kostnader.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Chris87: håller med dig...När jag lämnade bilen så frågade kundmottagaren om det var något mer utöver bytet av bromskivor som jag ville få gjort och jag svarade nej. När dom ringde och sa att bilen var klar så nämnde han att dom även bytt lampan i parkeringsljuset. Då jag bara trodde det var en enkel lampa för några kronor så tog jag för givet att detta var något dom fixat "free of charge" då bytet av skivor kostade en bra slant och att jag är en återkommande kund. Frun hämtade bilen och bara betalade och hon hade ändå inte reagerat eftersom hon inte visste vad jag bett dom åtgärda.

På mitt kvitto står det att man kan anmärka på fakturan inom 8 dagar.

Av svaren ovan så tolkar jag det ändå så att det inte går att byta enbart lampan utan lite eget fix och trix och då hade mitt alternativ i så fall varit att köpa lampa med hållare löst och byta själv vilket hade sparat mig en hundralapp. Även om det stör mig att dom byter saker utan att fråga så kostar det mer än det är värt i tid och framtida goodwill att börja bråka om detta.

___
//Ulf
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Tja det är väl säkerligen 5 minuter att byta lampan i hållaren om man väljer att inte värma isär utan gör minimala märken så bajonettfästet till lampan kan komma in och ut.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Hej Programmer
Jag tyckte också det var syndapengar att byta hela enheten och dessutom betala för jobbet på BMW, så jag gjorde det själv genom att byta endast glödlampan. Det blev så bra att jag la in ett mekartips på denna förnämliga site. Sök under parkeringsljus på "gör det själv" mekartips eller Länk

/Ola
Skön, skönare, BMW
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ola: välskrivet mektips! När nästa lampa slocknar så får detta testas.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.