|
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på en Alpina B10 4,6-99 som det är en hel del som måste åtgärdas på,och därför tacksam för svar/synpunkter på följande: Är delar,såsom topplockspackningar,kamkedja samma som BMW M62 (4,4l)?? Kamkedjan är utsliten/för lång,med oljud i framkant som följd.Jag trodde inte att det hände på M62 motorerna,utan bara på M60(som jag har bytt ett flertal på),därför undrar jag om det kan vara nåt annat som kan vara slitet.Motorn går bra,men rasslar rätt ordentligt. Enligt ägaren slirar växellådan på backen,men inte på drive resp sportläge.Är det samma växellådstyp på denna bil som tex.540,740(E39,E38)?? Tänkte köpa bilen som ett framtida projekt eller donator.Vad det blir får väl avgöras när man börjat rota. Tacksam för svar vid tillfälle! | |
|
Toppackning är inte densamma, Alpina själva rekommenderar att man använder packningar från E39 M5. Kamkedjan vet jag tyvärr inget om, jag misstänker att det är standard M62 då - såvitt jag vet - kamdreven samt övriga hjul/drev är BMW-originaldelar. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte samma växellåda som i E38 750, etc som hette ZF 5HP30 då Alpina B10 V8 har ZF 5HP24. Det utesluter dock inte att felet är detsamma, även om 5HP24 inte ska vara lika benägna att drabbas av de problem som 5HP30 dras med. Växellådan är inte heller en BMW-originaldel. Växellådan modiferas av Alpina alternativt enligt Alpinas specifikationer, men på vilka sätt vet jag inte. Den har ett internt artikelnummer från Alpina som särskiljer den från en standard dito från BMW. Detta gäller den fysiska växellådan och inte bara styrenheten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.