AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.485

530 xd E61 + husvagn?

GC
15
GC2
525xD -08
Hejsan!

Är en ny kille på detta forumet, har inte kört BMW på 15 år men funderar nu på comeback.....
Har funderingar på att ersätta Lexus V6 bensin med en 530 xd aut -05 och framåt.

Hur funkar en sån med 1700 kg husvagn bakom, utväxlingen är väl ganska hög, blir det nån kraft när man ligger i 80 km/h på högsta växeln, blir det nedväxling till 5an vid minsta motlut
Hur blir soppaförbrukningen med/utan vagn?
är det några typfel att kolla efter på dessa?

Hoppas att det finns lite info att få här på denna stora kunskapsbank.

Tack på förhand

Göran
Automat är att föredra om du ska ligga och dra på en så tung husvagn. Här finns svar på några av dina frågor om du tittar lite längre ner i tråden på inlägg skrivna av Ulf530.
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Hoppas du hittat något matnyttigt i mitt tidigare inlägg.

Ja utväxlingen är ganska hög eftersom bilen är konstruerad för högre hastighet än vid "husvagnsdragning".
Lite förenklat kan jag säga att med farthållaren på ca 80kmh så går det en hel del på 5:an. Med farthållaren på drygt 90kmh så går det mera på 6:an. Men visst växlar den ned ganska lätt vid motlut etc, och det tycker jag är helt i sin ordning (annars skulle det ju "fattas en växel" när man kör utan släp, i mer normal hastighet som 130-140kmh...).
Om man vill undvika de små nedväxlingarna så går det fint att manuellt låsa den på 6:an. Då går den mer på vridmoment/turbotryck och orkar hålla farten även i vanliga motlut.
Men jag låter den oftast ligga i automatläge då jag inte finner någon nackdel med att den växlar ner.

Eftersom jag vid "husvagnsdragning" oftast föredrar ca 92kmh på farthållaren så får jag göra en del omkörningar.
Att vid omkörning acca från 80 till 120kmh, med 1800kg vagn och full semesterpackning, är inga som helst problem och det sker oftast utan att man behöver trampa fullt.
Effektmässigt skulle det inte vara några som helst problem att ligga och åka i 120kmh (!).
GC
15
GC2
525xD -08
Hejsan!

Det var ju intressant läsning, det som Ulf530 skrev, just den info jag sökte.
Hur mycket varvar en sådan bil på 6:an vid 80 km/h, blir det nån kraft då?

/G.
GC
15
GC2
525xD -08
Ojdå! Ulf530 skrev sitt svar precis innan jag frågade, det är snabba ryck det...

Det är ju inte så besvärande om automaten växlar ner ibland
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hur mycket den varvar i 80 har jag inte tänkt på (jag som ändå brukar ha hyfsad koll), men det beror väl på att den varvar så lite...

Typfel på E61:an är fel på luftfjädringen bak/kompressorn, vilket oftast beror på en trasig insugsslang. Men det kan du finna mycket mera info om här på forumet.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Jag drar med en 530XD och 1600kgs husvagn. Var till kroatien i sommras, inga problem man var kung i backarna runt kassel bland husvagnsåkare. Automaten funkar perfekt och växlar inte alls ofta, men den går oftast på 5:an självmant om man inte går upp på 90-100. Bränsle förbrukningen ligger på 1,15 med sverigediesel(preem) och straxt under litern med tysklandsdiesel. Kan bara rekomendera komben 530XD och husvagn. Ska bli kul att se hur den känns i vår när vår nya 1800kg tunga cabby levereras.
no
7
nordic
530 xd M-sport -06
Hej , kan bara instämma !! kör själv en 530 xd e61 , är kanon att dra med , kör mycket med tunga lass , går kalas fint .. hade en e60 530 d innan , men saknade 4wd särskilt vintertid då d e fantastiskt vilken skillnad d e ...

Micke
GC
15
GC2
525xD -08
Hejs!

Hur är det med " kraftens väg" genom lådan på nyare automater, förr var det ju Lock-up på högsta växeln, och då var det väl mera kraftförluster på de lägre växlarna?

G.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lockup finns på flera växlar, tror att det bara är 1:an som inte har lockup på 6hpXX lådorna.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men var petig vid provkörning och kör minst 30-40 min., flera dieslar har haft problem med momentomvandlaren - det syns på att varvnålen inte är helt "stilla" i jämn fart.

Mvh
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
En del har haft problem med momentomvandlaren, dock inte jag själv (peppar-peppar...) och ingen av dem jag känner.
Personligen så tror jag att det finns två saker att göra för att försöka förebygga problem med momentomvandlaren och transmissionen i allmänhet:

A: Byt olja i lådan. Vänta inte med oljebytet tills man får felsymton, då kan det vara för sent!

B: Undvik chiptrimning/effektökning. Flera av de bilar som fått problem med montomvandlaren (och andra problem...) är eller har varit "chippade".

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.