AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.156

Sugen på 750 nån som har lust att dela med sig av aut-låda erfarenheter

Kh
39
Khabbaz
Bmw 728 e38 - 00
Hello gott folk, Nu glidit runt i 728an i snart 2 år men börjar bli sugen på en 750.. hittat ett par intressanta exemplar som tex Länk Men det som är ger mig lite ångest är växellådan.. Va stor risk äre för att man åker på en plastkulehistoria?
Tack på Förhand ! M V H C. Khabbaz
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Plastkuleproblemet drabbar inte 99'or.
Det gäller omodifierade lådor från 92-95(96)

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Kh
39
Khabbaz
Bmw 728 e38 - 00
Okok för enligt begnat guiden så äre ju från 94-02 som plastkuleproblemet förekommer..
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tycker det är lite överpris på den du länkade till....
Men det är klart, är det ett jättefint exemplar och att milen stämmer..så är den kanske värd sitt pris, (min personliga åsikt vad jag hade betalat iofs)
Men jag säger bara att detta är en UNDERBAR bil!
Är kär i bilen, hehe..för dom priserna får du en superhärlig bil..men kolla NOGA...

Lycka till och kanske välkommen i 750"klubben" hehe =D

Beemoholist javisst!
Kh
39
Khabbaz
Bmw 728 e38 - 00
Men tommyv6 angående växellådorna hur oroad bör man vara för att åka på att plastkulorna pajjar? Så länge den är i det skicket jag vill ha den spelar inte priset så stor roll ..
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Som det står i begagnatguiden så är det den feldimensionerade ventilen som orsakar både sprängt kopplingshus och att plastkulorna slits. Plastkulor sitter i många andra växellådor också men i 5HP30 med felaktig ventil bildas det för högt tryck som gör att kulorna slungas mot sina säten och till slut ramlar igenom.
ZF ändrade denna ventil någon gång på halva nittiotalet så därför skall inte 99'orna vara i riskzonen.
Finns många trådar här på forumet där detta diskuteras.
Sok på "molle325" så hittar du trådar där forumets tidigare växellådsexpert delat med sig av sina yrkeskunskaper.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Det är bra lådor men du behöver nog inte oroa dig för det. Man ska nog se upp mer på hur man backar så inte man förstör lådan ist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.