|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar kallgraderna närma sig och naturligtvis upptäcker man att värmen i bakrutan vägrar gå igång. Har kollat alla säkringar och där var allt OK. Har sökt överallt på nätet över en förteckning över reläerna i E38, dock resultatlöst... Efter en stunds letande hittade jag följande el-schema: Länk Under "rear defogger unit" ser man tydligt dom omnämnda säkringarna (som jag redan kollat), men nämner också ett "rear defogger relay"? Var sitter det måntro? När jag kikade på realoem.com såg jag att kabelhärvan bland annat letar in sig i höger C-stolpe och när jag var där och bytte läslampa passade jag på att ta ner panelen för att titta. Mycket riktigt sitter det en liten apparatlåda där det går in en koaxialkabel (för antenndelen i bakrutan) och ett par lite grövre kablar för själva rutvärmen. Kablar och kontakter såg jättebra ut och inga tecken på ålder för övrigt. Kan felet var i den lådan? (Har jättebra radiomottagning, så jag tvivlar?) Eller ska jag beskylla reläet ändå? Saken är att jag har även fel på nyckelfjärren... Provat den klassiska omkodningen av nycklar, men får ingen reaktion från bilen fastän jag har fräscha batterier i nyckeln och allt. Båda dessa använder sig av bakrutan i någon form och jag börjar misstänka antingen säkringarna under passagerarmattan fram (har ej rivit loss och kollat), reläet, eller så är det boxarna i C-stolparna? Teorier? Detta är djupt frustrerande... | |
|
Inga svar än så länge... Någon som har koll på var reläerna sitter i bilen? Och vilket relä är vilket? |
|
|
Reply till mig själv nu igen... Efter att tagit hem BMW WDS (Wiring Diagram System) så fann jag till slut relä K13 som relaterar till "Relä för uppvärmbar bakruta". En liten bild till texten visar på relä K13 är placerat bak i skuffen och benämnd X292 - reläet längst till höger bland säkringarna. Jag ska ta in det och plocka upp det för att leta eventuella synliga fel, eller så försöker jag bara leta upp ett på eBay eller liknande och hoppas på det bästa. |
|
|
Du verkar vara på rätt spår. Enligt min Bentley-manual - som är långt ifrån 100 - heter reläet, precis som du nämner K13 och sitter där du anger. Benämningen X292 låter mer som en jordpunkt men har kanske relevans såtillvida som att 95% av alla el-fel har med jordningen att göra. /Lennart |
|
|
Tog in reläet och plockade upp det. Det såg klart bättre ut än dom man hittar på eBay och jag drog en vända med elektronikspray på alla kontaktytor för att vara säker. För att testa tog jag en 12V 1000mA batterieliminator på drivpinnarna och visst fungerar det... Gick ut i bilen och drog nyckeln i läge 2 för att få igång instrumenteringen och tryckte på rear defroster knappen, gick bak till säkringslådan och tryckte försiktigt i reläet. Hörde ett distinkt klickande, så det fungerar så långt. Jag har tidigare kollat 30A-säkringen och den såg hel ut. Återstår att fortsätta mäta och se om jag får någon spänning genom säkringen+reläet, annars är det bara att börja felsöka borta vid höger C-stolpe vid boxen för radioförstärkaren. |
|
|
Fick tyvärr själv anledning att gå igenom säkringar på grund av ett akut motorstopp. Det har jag inte löst än, men jag såg att säkring nr 59, som sitter i raden alldeles under reläet K13, är för bakrutevärmen. Du har säkert kollat den redan, men jag tänkte ändå, att bara för att reläet har manöverström, behöver det ju inte betyda att det finns någon huvudström för det att bryta. Jag har inte hittat någon synlig numrering av dem, men säkring(splats) (den skall vara tom) 49 ligger längst till vänster, alltså längst fram i bilens riktning. Sen får du räkna dig mot höger. Skall vara en 30A. /Lennart |
|
|
Jag har inte haft någon större tid att titta på detta, men det är ju snart minusgrader så jag blir väl tvungen. Igår när jag bytte backspeglar så försökte jag mäta uppvärmingen på dessa. Fick inget vettigt ur min voltmeter, det såg nästan ut som pulsspänning till dessa? Kan det stämma? Säkringarna nära batteriet mättes upp och där var alla hela och fungerande, däremot mätte jag (exakt) 12,16V på batteriet med bilen avstängd. Är det bra eller dåligt? |
|
|
Jag laddade batteriet fullt, så det var låg batterispänning. Mätte inte innan men CTEK-laddaren visade 25% kapacitet, så det kan vara en av anledningarna. Än så länge har vi inte frost (eller väderlek som föranleder fukt på insida ruta), så jag har ännu inte kunnat prova varken backspeglar eller bakrutevärme med nu fulladdat batteri. Nu tog jag upp skyddet för C-stolpen igen för att åter igen försöka beskylla FZV-modulen som sitter där. Lite bilder: Länk Länk Länk Vad som nu förbryllar mig är partnumret? 65-24-8-352-499 är mycket riktigt en spärrkrets enligt Realoem.com: Länk Men det står inget om någon radio fjärrmanövrering? Den utbytesdel jag tänkte försöka mig på för att skaka liv i fjärrlåset skulle vara denna: Länk eller denna: Länk Det finns några stycken FZV-moduler bara man söker, men absolut ingen verkar ha 65-24-8-352-499. Tror ni ändå på att man byter till en 65-25-8-380-685? Det kanske är läge att titta i vänster C-stolpe också för att se vad det är för partnummer på den boxen, även om den inte ska ha med FZV (fjärrlås) att göra... |
|
|
Mer matnyttig info: Länk Länk Detta är visserligen för 3-serie E46, men ger en del information ändå. |
|
|
Japp. Så var det verifierat - ingen bakrutevärme den här gången heller. På vinst eller förlust beställde jag både vänster och höger modul i C-stolparna med partnummer som överenstämmer med FZV, alltså keyless entry. Jordpunkten känns inte aktuellt att det kan vara, eftersom samma jordpunkt används (enligt Bentley) till kromatiska speglarna, takluckan, bensinpump och lite andra saker. En sak gjorde mig lite förbryllad. På följande bild är det en kontakt i mitten som inte är ansluten: Länk Men tittar man på följande bild sitter det en kabel i motsvarande kontakt: Länk Nu är det skillnad mellan E38 och E46, men det känns lite märkligt? Hur är det på era E38:or? Sitter det någon kabel in i den kontakten på min bild? |
|
|
Tålamodet börjar tryta. Det var ju redan konstaterat att bakrutevärmen inte fungerade, men imorse sjönk temperaturen till -7 grader och det var frost över hela bilen. Skrapade rutorna utefter bästa förmåga och for iväg. Tänkte jag slår på bakrutevärmen ändå för att se om det mot förmodan skulle hända något... men icke. Väl på firmans parkering tog jag lös höger C-stolpe skyddet och mätte +14VDC mellan jord i karossen och en av kablarna som går mot bakrutan. (Jag mätte alltså på lödpunkten mot bakrutan och inte i kontakterna) Jag får alltså spänning hela vägen! Tittar jag på utsidan rutan så är det tinat på tre ställen på båda sidor rutan - precis ovanför lödpunkterna. Katastrof. Hur fungerar värmeslingan? Är det en slinga som går sick-sack över hela rutan och således går sönder ifall det är brott på ETT streck, eller är det flera parallella trådar? |
|
|
I min bakruta har två trådar i överkanten sluta fungera, men resten fungerar fint. Talar väl för parallell-koppling, eller åtminstone sektionsvis arbetande kretsar. /Lennart |
|
| Aha... då lutar det åt att det är lödpunkten för kabeln och dess kontakt mot trådarna som är kass... på 6 ställen? | |
|
Måste skaka liv i detta igen. Vad tror ni? Ska jag försöka löda om kablarna mot rutan? Ska det ha blivit oxid och annat som gör att det blir för högt motstånd? Hur är polariseringen? Är det +12V från vardera sida diversity-enheterna (i C-stolparna) och var är då jordningen? Om jag kopplar loss från båda diversitymodulerna och mäter resistans, vilket motstånd bör jag räkna med att ha i bakrutan? |
|
|
Felet löst. Bytte båda förstärkarna 65.24-8 352 499 och 65.25-8 352 774, samt bytte sändaren i nyckeln. Nu fungerar fjärrlåset och värmen i bakrutan. Framförallt förstärkaren i vänster C-stolpe var att beskylla, men jag bytte höger också när jag ändå var i farten. Sändaren i nyckeln var säkert även den boven i dramat. Den svarade precis som det är tänkt på knapparna, även med omkodningsproceduren, men det var precis som att själva sändarkretsen inte gav ut någon radiosignal. Samtliga prylar hittade jag på engelska och tyska eBay. |
|
|
Grattis! Och tack för facit, det saknar man alltsomoftast här i forumet. Men det kanske är så, att de flesta felen här aldrig blir lösta? ;-) Jag var nog på väg att svara tidigare, men det blev inte av. Att sex lödpunkter skulle ha gett upp samtidigt, är ju inte särskilt troligt. Hur kom du fram till felet/felen? Intuition och provning eller diagnos? /Lennart |
|
|
Det var lödpunkterna och att jag mätte 400 Ohm i bakrutan mellan punkterna som kändes rimligt att rutan inte var att beskylla i det här fallet. På höger C-stolpe mätte jag 14V spänning mellan kabeln till rutan och jordpunkt, så den var säkert OK. Höger C-stolpe mätte jag initialt 14V, medan det sjönk snabbt neråt och vid endast 3V på några sekunder kändes det tillräckligt konstigt för att jag trodde mig hitta felet. Bytte båda förstärkarna och då fungerade defrostern utan problem. Brydde mig aldrig om att mäta upp kablarna till rutan igen utan ansåg problemet löst. Jag provade aldrig att i det läget koda om nyckeln för fjärrlåset, utan när jag ändå hade nyckelsändarna liggande på bordet så bytte jag i alla fall eftersom det är så enkelt. Därmed vet jag ju egentligen inte om det var sändaren i nyckeln eller trasiga antennförstärkare som gjorde fjärrlåset obrukbart... |
|
|
Tack för ditt svar! Härligt när problem kan lösas med lite vanligt tänk. :-) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.