AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.307

Är BMW skräp?

Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Har precis hämtat bilen från diagnostik som följd av att varningslampan för diesel-partikelfitlret tänts.

940:- skulle dom ha för efter att ha konstaterat att ingenting är fel utan jag har en bil som är överkänslig och behöver omprogrameras.... gud vet va de kostar, då den ska stå inne i verkstaden en hel dag.

Och för det så får jag lagat en bil det aldrig var fel på, eller i praktiken, släckt en lampa som inte ens skulle lysa från början....

Känner mig så lurad av BMW's ständiga småfel som ja måste åtgärda... De hela blir ju inte bättre av att servicegubben behandlar mig som en idiot när jag berättar att jag är less på att besöka dom o pröjsa tusenlappar för ingenting....

Kanske dags o byta märke?!?!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja skräp är väl inte kanske riktig, Grannens A4-07 som hade rullat 2000 mil i somras fick också partikellampan tänd, men det var tydligen nått välkänt fel som gick på garantin.
Borde inte din bil omprogramerats i samband med tidigare service tycker man om det är det som är problemet så kan du knappast vara ensam om detta.
Jag gissar att det sker uppgraderingar av mjukvaror enligt div servicemeddelanden utan att kunden ens får reda på detta när service gör.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Inte överkänsliga,utan känsliga för div. fel man kanske inte känner av men som påverkar t.e.x driftekonomi säkerhet o.s.v.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Låter mer som verkstaden missköter sig, och det förekommer på alla märken. Till och med Lexus som det pratas så väl om är rena skitstövlar i ett par fall har jag upptäckt nyligen, det gäller att göra det riktigt klart för verkstadsfolket vilka krav man har om man vill ha bilen ordentligt vårdad är min erfarenhet. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ri
699
riku
740iA -97
Jo instämmer med Bjerser man måste idag veta vad man vill ha åtgärdat,
1 ex. hade en Mitsubishi galant -00 lämnade in den för att växellådan var trög -01 varpå JAG fick betala för oljan till växellådan.
Frågade om det inte gick på garantin så fick jag till svar att förbrukningsmatrl. inte ingår i garantin.
Frågade då hur ofta man ska byta olja, svar ALLDRIG, så hur kan man betrakta det som förbrukning.
BLEV FÖRBANNAD ALLDRIG en riskokare igen, hellre går jag eller åker rullstol
det lönar sig ofta att påpeka att det rör sig om ett reklamerationsärende, inte ett garantiärende. Då kan de ta sin kostnad för ny olja och...
*reklamationsärende*
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har bestämt mig för att sluta använda mig av märkesverkstad.
Då får man trevligare bemötande.
Betalar inte för onödiga saker som påfyllnad av spolarvätska och byte av glödlampor till ockerpriser.
Dessutom får jag vid varje service en kontroll av hela bilen. Dörgångjärn blir smörjda utan extra kostnad mm.
Det blir också halva kostnaden jämfört med BMW verkstad så om jag vill kan jag göra en extra service, eller lägga pengar på några extra oljebyten.
Senaste exemplet är inspektion II som kostade mig 3500kr (jfr 7000 på BMW)
Byte spindelled 1500kr (jfr 5000 på BMW varav arbetskostnad 3000 för en sida)
Det kan inte vara värt det extra att serva/ reparera på BMW.
Visst är oftast "fristående" verkstäder lite billigare. Men i grund och botten handlar det mest om den enskilda mekanikerns erfarenhet och skicklighet vilken verkstad som är bäst.

och tyvärr är det så att även erkänt skickliga mekaniker ibland slarvar eller missar något... det handlar om människor

Tror att mycket har att göra med att de ofta är stressade, fullbokade och jobbar i ett högt tempo.

Om man prompt propsar på att just en specifik mekaniker ska serva ens bil kan det kanske tas emot lite blandat på olika verkstäder, men det får man leva med. ;-)
J-
534
J-A
325i T -08
Tråden kom att handla om verkstäder och det är viktigt med en "skräpbil". Jag vet med 10 besök på ca 1000 mil.

Det lär vara svårare att få dörrar mm utbytta på rostskyddsgaranti om vi inte gör service hos BMW. Genom åren har många fått plåtdetaljer utbytta på denna garanti men egentligen som goodwill.

fredde 7
Dörrar mm är färdigbytt hos bmw, iomed att den tolvåriga rostskyddsgarantin kom har de slutat med det och börjat lacka o spackla istället.

Bmw har kanske varit bättre än snittet historiskt men idag upplever jag dem som snarare under snittet...alltså en skitbil.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Varför, för att de "fusklagar" rost numera precis som andra tillverkare gjort i decennier? Kollar man tillförlitlighetsundersökningar, kvalitetsundersökningar och liknande ligger Bmw i den övre halvan och inte sällan i toppen. Vilket enligt din sista mening betyder att de ligger över snittet och bör vara en kanonbil?

Det borde stämma med tanke på att Bmw brukar pendla mellan första och tredje plats på listan över hur nöjda bilägarna är med sina fordon. En skitbil hamnar inte där. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vilken svensk som köpt en premiumbil för en halv miljon erkänner att det är fel på den och han inte är nöjd :) inte så många tror jag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Själv undviker jag BMW egna verkstad och söker mig istället till andra auktoriserade verkstäder där man får både bättre kundbemötande och ärligare svar.
Har blivit dumförklarad från BMW verkmästare flertal gånger nu om fel som är självklara men som anses som "fullt normala".
Det är bara Wölke i Göteborg som gäller för min del

"Riktiga män kör diesel"
fredde 7
hasso: så tror jag också att det är.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Måste ändå ge en eloge till BMW för rostskyddsgarantin. Fick i våras min förardörr utbytt utan snack trots att det var en del andra skador på den.
Däremot ska ju inte en så pass dyr bil som BMW rosta så mycket som den verkar göra.
Hittade tyvärr lite mer rost på bakskärmen denna gång. Får se hur de gör med det?
Har tidigara haft flera Audimodeller. Samtliga har rostat mer eller mindre trots att var tidigt ute med sin långa garanti (Utom min A2:a som är byggd i aluminium och plast-underbart!) Och Audi är inte lika tillmötesgående som BMW vad gäller rost eller andra garantiärenden.
En Saab jag hade fick genomrostning inifrån i A-stolpen mellan gångjärnen.
Tyvärr hade jag bilen avställd på vintern och upptäckte det en vecka efter att garantin gått ut. Ingen goodwill från Saab där. Så gräset är tyvärr inte grönare på andra sidan.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag kör idag min 18e BMW och det enda felet utöver byte av rena slitdelar var när jag körde stopp på min 750-95 för 5 år sen nere i Tyskland pga elfel som dock kunde åtgärdas inom 24 timmar av BMW-verkstad.

Sedan 2006 har jag haft 5 st nya/nästan nya BMW och än så länge har antalet fel varit noll, endast ren service har utförts. Jag kör 3-4000 mil per år och kan inte säga annat än att jag är fantastisk nöjd.

Tyvärr finns det ju alltid ett och annat måndagsexemplar, även hos Toyota, och det är är ägarna av dessa som syns och hörs mest, medan dom allra flesta kör en felfri bil och är nöjda, vilket även som sagt även diverse nöjdhetsundersökningar bekräftar i BMWs fall

BMW CS #5139
BMW är inte skräp, men det har varit lite för mycket fel på min E46 för att man ska vara helt nöjd. Jag tror att de flesta E46 ägare har fått erfara detta. Det är många delar som fått bytas under årens lopp. Och det har inte varit pga slitage.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Bmw är nog inte en direkt dålig bil,men dom jag har haft har krånglat mer än andra bilar jag haft.
530 xIT -06:an jag hade är nog en av dom sämsta bilar jag haft.Maken till krångel får man leta efter:trasig 4wd,nivåregleringen 3!! gånger,2 turboaggregat,kabelbrand i bagageutrymmet samt avgasreningen som tändes och släcktes i tid o otid.
Allt detta på 1 år och 2500mil. ICKE acceptabelt tycker jag på en 1 år gammal bil,som är såppas dyr.
Byter till andra märken då och då när jag tröttnar på Bmw,men får alltid återfall haha.
Men nästa gång blir det log en Legacy igen..fantastiskt bra bilar måste jag säga

Fingerspitzgefühl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.