|
|
|
|---|---|
| Läste idag att BMW återkallar 350.000 bilar för att åtgärda något problem med bromsarna. Gäller endast V8 och V12 enligt artikel. Länk Någon som vet mer? | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skall tydligen gälla 5, 6 och 7-Serien mellan 2002 och 2010 (endast de med V8 och V12 motorer). Tydligen någon läcka som kunde uppstå i bromsservots vakuumsystem och som kunde således försämra bromsservots effekt. |
| jaha de var inte bra | |
|
Kan det vara vakuumpumpen som sitter på högra topplocket? Läckage där är tydligen inte helt ovanligt, dock räcker det att byta en o-ring (har gjort detta på min 540i -07). /Stefan |
|
| jaha, får ta och ringa och höra sig för då, bilen ska iaf in på service så. | |
|
Ojsan, Påverkar väl sannolikt min 540 som är tillverkad 10/2002. Fast det förekommer lite olika uppgifter. Här står det från 2001: Länk här står det från 2002 men personen och BMW pratar om upp till 7 år gamla bilar... Länk Får väl se. |
|
| Hmmm, lite kul att BMW bilen i artikeln Länk ser ut EXAKT som min. ;-) Borde vara samma färg, årsmodell osv. | |
|
Där ser man...inte sett nåt i svensk media ännu..? Får alla som äger någon av dessa modeller hem ett brev eller liknande att uppmanas att omgående ta kontakt med närmsta verkstad? |
|
| Nämndes i svenska tidningar i torsdags/fredags. Skulle tro att det rör sig om E65 (från -01) och E6x (från -03), inte E39 som BBC avbildat, dvs bilar med N62. | |
|
Påverkas en 745a 03a av detta? |
|
|
Häggman: Gissningsvis ja. Får du inte en kallelse, så ring lokala ÅF och fråga. Verkar som sagt vara alla N62 och N73. Känns visserligen som det borde finnas mer än 350000 av de motorerna ute. |
|
| Ett hälsotecken att BMW erkänner fel och återkallar istf mörkar och förnekar, som med oljepumpsbultar. Sannolikt pga att det kan vara trafikfara? Fela kan även den bäste. Viktigt hur man åtgärdar dem. Mvh, | |
| Absolut! Vet man att tillverkaren tar sitt ansvar och åtgärdar upptäckta typfel (efter att garantin gått ut) utan kostnad kan man ju t.ex. våga köpa första utgåvan av en årsmodell. Fast oftast sker nog bara åtgärd om det är en uppenbar säkerhetsrisk. | |
|
Någon som fått någon kallelse om detta att lämna in bilen? /chni |
|
| Jag fick kallelse och åtgärd utförd. Tydligen extremt få bilar som blivit drabbade av den felaktiga slangen, men samtliga byts ändå. | |
|
hej jag lämnade in bilen för några veckor sedan och fick det åtgärdat, var dock inget fel på min bil |
|
| Jag har fått hem ett brev om detta från BMW. 745 -04 | |
| Det gäller som sagt alla bilar med N62 och N73. | |
|
På måndag byter de en bromsslang även för mig. har haft bilen inne pga. bakrutevärmaren var död. var tydligen svårt att fixa då det tog lång tid... /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.