AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.688

Tillsatsvärmare på nya BMW dieslar

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Stämmer det att det inte finns tillsatsvärmare originalmonterat på nya BMW dieslar. Att det istället är en elektrisk värmeslinga som ombesörjer uppvärmningen av kylarvattnet när väl bilen startar?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Korrekt! :-)
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Vad jag förstått så är tillsatsvärmare på diesel original hos de flesta andra biltillverkare.

Då är det eftermarknad som gäller för BMW alltså, Ebersprecher eller Webasto. Alternativt att man väljer en elektriks motorvärmare. Känns lite dåligt faktiskt, på så dyra bilar.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skulle man inte kunna starta den inbyggda elslingan med extern el via motorvärmaruttag? Hur mycket effekt är den på?
Kräver antagligen en hyfsad 230-12V omvandlare dock.

Har man iofs ingen glädje utav om motorvärmaruttag ej är tillgängligt.
Jag forskade lite om denna värmare innan jag sedan installerade en Webastovärmare på min tidigare 320d.

Normalt styrs elvärmaren via pulser från DDE'n och hur mycket den krämar på beror på tillgänglig effekt i elsystemet, dvs. blåser du på med stora stereon och många extraljus kommer det ta längre tid för motorn att bli varm. Kommer inte ihåg vad det var för effekt på den.

Ska man köra den externt behövs nog också en extern styrning av vattenpumpen för cirkulation, men ingenting är väl omöjligt!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Hej
Vilka årgångar gäller detta? Har min E46 320D 2004 denna elvärmare?
Nu sitter det iofs en webasto i min bil men vore intressant om elvärmaren finns också.

/Mikael
Den borde finnas på din, kolla i utrymmet längst till höger(passagerarsidan) närmast torpedväggen. En liten svart sak som det går slangar till.

På tidigare modeller 99 och äldre satt visst även Webastovärmaren där(finns hål i karossen för dess avgasslang) men man flyttade placeringen pga cirkulationsproblem då den hamnade för högt upp i förhållande till kylsystemet.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Någon som vet vad vi snackar för pengar för en värmare till min X3 2007?

Fr
8
Fromhet
320d Dynamic -10
Kan tillsattsvärmaren gå sönder om bilen har körts utan kylvatten? En slang lossna nämligen under körning och jag upplever att värmen är lite sämre än tidigare.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nikasp: ca10-15k beroende på vilken modell av värmare du vill ha.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Fr
8
Fromhet
320d Dynamic -10
Dom värmer inte kylarvattnet utan bara luften till kupén likt en brödrost. Har jag fått höra.
Länk
Så här ser det ut till 1 och 3 serien.Item nr:3.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den värmer kylarvattnet också genom att det faktiskt är från motorn som kraften till generatorn tas...

Om verkningsgraden hos motorn till exempel är 33/33/33 på vevaxel/kylvätska/avgasrör och generatorn har en verkningsgrad på 80% (fullt möjligt med de moderna kraftiga generatorer som sitter i dessa bilar) så blir belastningen alltså 1,2kW på vevaxeln för varje kW man plockar ut i elementet. Och värmen i kylvätskan alltså 1,2kW, och avgasröret 1,2kW, så visst värmer den motorn också. :)

Det är ett kraftigt element, över 1kW, närmare 2 tror jag. (Generatorerna är ju på över 2kW).

Sen kan man ju komma ihåg att på tomgång är verkningsgraden till vevaxeln ännu sämre, varför elementet värmer kylvätskan ännu mer. Och framförallt värms motorn upp flera gånger snabbare om den står på tomgång med elementent på jämfört med om den står på tomgång med elementet av då den relativa belastningen blir ordentligt mycket högre.

Fast nu är det ju förstås ingen som står på tomgång med en kallstartad bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.