|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som försökt sig på detta då avgaset inte verkar vara det absolut billigaste man kan hitta direkt! Jag hade idéer kring att sätta 2st slip-on som ljuddämpare från motorcykel.. vad tror ni om det ? | |
|
Är det ett nytt annat avgas du söker eller är de burkarna som sitter på slut? Jag vet att på Powerbörsen uppe till vänster under delar säljes fanns det ett org M3 e46 avgassystem till salu för ett litet tag sen till vettiga pengar. Vidare har M-bilar i Eskilstuna ett komplett nytt system ligger då de fick det kvar i lager då kunden köpte ett annat eftermarknadssystem som de monterade. På Mbilar kan man tala med någon ur resdelspersonalen, artikelnumret är 19307566941, de hade det iaf i lager vid förra årets reservdelsutförsäljning och slängs knappast. Mvh Asken |
|
|
Det är bara istället för ett eftermarknads-system.. något i den här stilen.. Länk Huvudsyftet är att få till ett annorlunda ljud med grövre rör och MC-slipon och samtidigt få ner kostnaderna så klart.. |
|
|
jadu.. du är medveten om att systemet du länkar till är gjort av titan? det är inget man brukar göra själv o det är allt annat än billigt. sen kommer du förmodligen ändå knappt höra skillnad på ljudet så varför ens överväga det materialet angående mc dämparna så dämpar de inte ett skit på din m3. du kan likagärna köra utan.. typ ska du bygga själv så skulle jag kört rostfritt. mät hur stora rör och dämpare som max får plats innan du gör något förhastat! tänk på att 90 graders böjar är nån dm långa o kan bli problem om du köper för långa dämpare. du kan bygga på många olika sätt men försök hitta en ljuddämpare som har 2 in och 2 ut diagonalt o kör bara på den. som detta ferrari systemet ;) Länk eller, hittar du inte någon sån typ så finns givetvis andra alternativ. det på bilen du länka till är rätt simpelt att bygga som du ser. köp bara 2st reduceringar, 1 meter rör, 4st 90* böj, en 180* böj, några lämpliga ändrör och 2st dämpare. jag hade nog kört på Magnaflow 12636. blir fränt ljud och kan underlätta bygget. eventuellt så måste du bocka sista 2 böjarna lite mer eller svetsa för o matcha kofångarn. skulle tippa på att är du van o bygga eget så tar det ca 7 timmar för detta kanske mer. tar längre tid än man tror materielkostnad tippar jag på ca 4000kr. glöm inte att en Xpipe i början av systemet nästan är ett måste om du vill ha unikt ljud. hoppas detta hjälpte något! |
|
| så dum jag är. simons säljer ju korta 90 gradare. har alltid tillverkat egna haha Länk | |
|
Tack för svaren! Nej nej, tänkte aldrig köra på titan! Men jag tycker om stilen på avgaset ser kaxigt/exklusivt ut men rostfritt får det bli. Jag har aldrig byggt ett avgas men jag kommer ägna hela vintern eller så mycket tid som det går åt till att bygga det så jag har inte så bråttom med det. jobbar 2 veckor och har ledigt den 3:e på rullande schema så jag har ju all tid i världen och behöver ha något pill att göra på vintern när man inte får vara ute och rulla med bilen :) storlek på rör? kan man få lite dovare ljud med grövre rör eller låter det bara mer "burkigt" ? Jag är ganska förtjust i den här kombinationen av avgassystem och tycker att han fått till det riktigt bra. Får bli ett par "headers" senare. Länk Men först vill jag få bort orginal-ljudet i allafall.. :) |
|
|
ok men vet du hur han har byggt det så är det ju bara o göra lika dant? =) ju tjockare rör ju större ljuddämpare måste du ha. ju större rör ju högre samt lite dovare ljud. kan rek dig att inte köra på grövre än 2,5 tum. |
|
|
Ja om jag inte kommer på någon ultimat form för det ultimata avgasljudet! :) Funderade lite på hur det skulle bli om man gör en förgrening från 2 till 1 rör i början och sedan fortsätta bakåt med singel-rör och sen fördela igen från 1 till 2 rör som sista del..? Någon som har länk på en med singel-rör? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.