AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.130

vibrationer vid tomgång

ar
98
arv
525iA LIM
HEj,
Detta har hänt en gång förut jag har ägt bilen 525 e39 -01 i drygt ett år som gått ca 8000 mil.
När jag startade bilen i morse så vibrerade bilen på tomgång när jag la i D så gick den helt ok att köra ett par meter samt R men när jag stod still så vibrerade hela bilen.
Jag stängde ner tändningen och startade om då gick den som vanligt.

Jag har en gång tidigare fått vibrationer i bilen efter kallstart fick då en felkod på cylinder 3 men det var i vintras, sen dess har den gått helt perfekt.

Jag ska felsöka nu men vad kan tänkas vara problemet ?

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tycker det låter som om den inte går på alla cylindrar när den gör som den gör samt att du redan en gång innan fått felod på 3:an cylinder.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
helt klart en cylinder som spökar kolla tändningshatten så den sitter i helt o.s.v
ar
98
arv
525iA LIM
Jag bytte tändstift för drygt 1000 mil sedan, och tändstiftshatten borde sitta ok. Men jag får kolla att de har god kontakt igen.
En gång tidigare när cylinder 3 bråkade förra vinter var med de gamla tändstiften.

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tänk på att tändhatten även är en komponent som har till uppgift att föra flera tusen volt från tändkabeln till stiftet vilket gör att om den inte sitter hundra tight på stiftet kan bli skadad av gnistor som då uppstår mellan själva kontakt plattan i hatten och stiftet. Detta i sin tur gör att hatten i sig redan kan vara skadad.
Den har normalt ett visst motstånd också som kan få tändspolen att bete sig lite udda om det inte stämmer. ju lägre motstånd ju bättre kan man tycka men så är det inte riktigt i verkligheten.
Det går också att förklara men tar för mycket tid och plats här.

Skulle tro att stiftet är billigast att bara byta och sen om det inte hjälper så kolla hur hatten ser ut inuti och om inte det hälper så får man antingen mäta upp tändspolen eller felsöka i bilens dator då den ganska enkelt skulle kunna registrera en felaktig tändspole.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
ar
98
arv
525iA LIM
Vill tacka för alla svar.

Jag har felsökt och denna gång var det cylinder 6 som inte gick som den skulle.

2 feltändningar på 3000 mil(cylinder 3 och cylinder 6) kanske inte är så mycket men om det återkommer mer frekvent måste ja nog börja felsöka ordentligt , eller är det illa redan ?
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Igentligen bör det inte hända alls att den inte startar / går på alla men 2 ggr på 3000 mil hade jag inte bekymrat mig så mkt. om.
Serva den som vanligt och byt då stiften oxå så är du i hamn på den punkten. Återkommer det som du säger sen mer frekvent så finns det ju mer "befog" att felsöka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.