AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.410

Missljud från hjulhus v-fram(videoklipp)

Sida 1 av 2
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Upptäckte ett missljud från min framvagn v-fram idag när jag av en händelse körde på en grusväg med rutan nere. Vad kan det vara? Ljudet hörs tydligare längre in i filmklippet. Tacksam för tips. Mvh//Erik

Länk
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Det låter rätt så sprött och lättstudsat.
(Maracas och kastanjetter...)

Antar att det är det ljudet du menar?

Kolla om fjädern är hel.
Har den gått av i början av fjädern kan det vara "resten" av fjädern som ligger och skramlar i fjädertallriken.

Farligt? Ja, om fjädern riskerar att hamna ur läge och fara in i däcket under körning.
Konsekvenser? Ja, ju vildare fantasi desto värre slutresultat.

Är du mekkunnig på högre nivå kan du nog klura ut hur man bär sig åt, annars får det bli en tur till verkstaden.

Att som lekman kladda med fjädrar kan innebära ofrivillig "face-lift" och nya tänder!!!
I annat fall kan man även slippa klippa naglarna i fortsättningen.

Lycka till.

/Uno.

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag jobbar som plåtslagare, men mekar inte alls mycket själv, främst på grund av osäkerhet, lättare ingrepp gör jag dock. Får lyfta upp bilen på jobb på måndag och pejla läget. Tänkte mest om det var något vanligt förekommande.

Har man då tur i oturen så är det bara något skit som åkt i där och skapar missljud, i värsta är det en brusten fjäder, då blir det till att byta båda:(

Tack för svaret, nu har jag lite mer kött på benen. Mvh//Erik
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Hade exakt samma ljud på min e39 som bara hördes om man hade rutan nere. Hördes bara vid små snabba fjädringsrörelser som grusväg och gatsten. Bytte fjäderben komplett med nya fjädrar och dämpare och ljudet försvann.

Såg inget fel på någon av fjädrarna så vet inte om de var felet. Eventuellt dämparen som lät. Tycker ljudet är för "lätt" för att vara fjädern. Låter mer som brickor som slås ihop.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Okej, ska kolla om fjädern är hel. Är inte så sugen på att byta dämpare, det låter som en dyr historia. Om det bara är det lilla ljudet så får det bero, det stör inte så mkt, men retligt att man vet att ljudet existerar nu när man har uppmärksammat det:(
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Oftast märks inte saker inne i kupén då den är så fruktansvärt tyst.

Jag hade även ett klonkande ljud vä fram och trodde att det kunde vara dämparen samt lagring som var helslut. Bytte fjäderbenen och det ljudet du har försvann. Mina dämpare var som cykelpumpar. Klonkadet fanns dock kvar. Visade sig senare vara casterstaget som nu är bytt och bilen är knäpptyst igen:)

Kompletta fjäderben kostade ca 7000kr men dämpare kan du komma undan med halva priset iaf.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Där sa du något. Givetvis kan det vara ett stabiliseringsstag som är kass. Ljudet låter ju precis som ett sådant. Klockrent exempel. Tack;)
Lite liv i tråden igen. Har precis samma ljud som i videon. Försvann ljudet (klapprandet) genom byte av stabilisatorstag?

Bytte du både hö och vä?
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tjena! Ljudet är borta nu utan att jag har gjort något. Det måste ha varit skit av något slag. Stabstagen kollade jag senast för en vecka sedan när jag ändå hade bilen upplyft. Så du får
Hoppas det försvinner av sig själv ;)
Hmm, det låter ju högst märkligt men betvivlar dig inte.

Har väntat 6 månader nu men ljudet är kvar när jag kör på gator med gatsten. "Någon" har tidigare beskrivit att småsten kan fastna intill bromsskivorna och att man kan backa i hög fart för att dessa ska försvinna :) En annan teori har varit att sköldarna för bromsskivorna smäller till mot något(bromsskivor) och orsakar skramlet. Känns tråkigt på en så annan tyst och bekväm bil
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag hade samma ljud på min, det är småsten som kommer in bakom bromsskölden o lägger sig i ett plåtveck eller fördjupning i skölden, svårt att komma åt utan att ta bort bromsskivan
mvh bengan
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Småsten mellan bromssköld och bromsskiva tas enklast bort med en lång skruvmejsel el.dyl. om inte backa - tvärnita fungerar.

Stick in mejseln genom ett hål i fälgen och peta/knacka på bromsskölden.

Brukar funka för mig iaf.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hehe, det är precis sådant ljud jag också har i min framvagn. Det ska alltså vara så på den här modellen. :-D

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
På min bil hade jag ett liknande ljud.
Det var bromsskölden som hade delat sig där den är ihopnitad.
Jag bytte ut dom trasiga nitarna mot korta plåtskruv.
Enkelt och billigt.
Mvh Martin
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tur att det är en sådan simpel åtgärd. Man blir ju svettig och tror det värsta alltid när det gäller BMW ;)
Tack för svar. Fyll gärna på med fler. Har inte hunnit kolla mer än att backa snabbt och tvärnita. Än så länge har jag inte hört något skrammel. Blir till att kolla nitarna när jag byter till sommardäck om en 1 månad :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har samma ljud från samma ställe, har bytt kräningsstagen.

Kan det inte vara upphängningen till krängninshammarn ?
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Det där ljudet känner jag igen, har haft det på höger sida sedan i somras, kanske ska vara så på e39=)
Bilen står nu i garaget för bromsbyte så då kanske jag hittar något
lo
20
lone_wolf
525 Touring -97

Some Onestar säger: småsten mellan bromsskiva och hölje. Råkar ut för det här själv var och varannan gång jag kör på en väg med löst grus.
Det är inte så att du har råkat ut för klassikern? dvs att bromsskölden har vittrat på de ställen där den sitter skruvad och därmed drar sig mot skivan då och då, det uppstår ett jäkla oljud i det läget... det är ju bara alumiuniumplåt så den vittrar ju med tiden...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det där är inte en fjäder. Snarare en lös bromssköld som fler påpekat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.