AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.726

Mycket har hänt i år med bilen min.

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Det började med att bilen skulle besiktas för att det var körförbud från
förra årets besiktning, den gick inte igenom på grund av att högerlyset lös för svagt. Efter allt om och men så visade det sig att det hade suttit en för stark lampa till halvlyset och detta genererade i sin tur att plasten smällt i lamphållaren och sabbade även själva kromet ”huset som lampan sitter i”, vart då tvungen att köpa hela reflektorn. Böt detta naturligtvis och besiktade bilen igen som rann igenom självklart. Men problemet var inte slut där inte, 2006 böts det både stötdämpare fram och bak samt fjädrar på bilen till HR och Bilstein dämpare samt bussningar för både fram och bakvagn. Bilen kändes till en början tajt och fin, gick fin på vägen. Jag var mycket nöjd med resultatet. Men dock visade det sig att efter ett tag ett år eller så började höger fram att slå igenom vid olika underliga gupp som fanns på vägarna små små upphöjande gupp konstig nog. Vågade knappt åka med bilen. Detta beteende vart bara värre och värre med åren. 2008 var jag inne med bilen för att riva ned höger fram för att kunna lokalisera problemet men utan resultat, surt nog så fick jag smyga med bilen tills i år så beslöt jag att byta enbart höger dämparen igen för att se om det vart någon skillnad och det vart det. Jag tog kontakt med återförsäljaren till Bilstein här i Sverige och ev kommer det att bli reklamation på den gamla delen, vi får se vad det händer med det.
Återförsäljaren sade att detta bör hålla och att det inte skall ske sådana saker med Bilstein.

Glad i vågen var det bara att åka vidare tills bromspedalen vart stenhård när man skulle bromsa med bilen suck, vad är det nu då? jo broms bomben vart diagnosen på problemet.

På BMW ville man ha runt 3300:-för en ny. Beslöt mig att kolla runt lite på eBay för att hitta billigare alternativ. Efter en hel del letande hitta jag en återförsäljare i USA som sålde nya delar till BMW och där hade de 8 st på lager utav sorten ATE som tillverkare. Broms bomben med frakt gick på 1830:- sagt och köpt, glad att man kunde komma undan lite billigare.

Delen bytt samt passade på att fylla på AC´n också eftersom den inte ville vara med längre. Så nu har bilen bra kylning, dämpare samt bromsar, vilken skillnad!! nu kan man panikbromsa om och om igen utan att vara rädd. Samt att man inte behövde undvika gupp
så mycket och att cupen var sval.

Men problem var inte över där inte ..
Plötslig en dag så började motorn gå på sex burkar helt bara sådär ingen ork alls automaten ville inte växla eftersom det inte var tillräcklig med tryck antar jag, fick åka till mekanikern
igen suck :-( . Diagnosen var att den ena soppapumpen inte gick alls.?. mekanikern lokaliserade varför, jo kabelbrand var det som orsakade problemet. Man blir bara så trött
men men kabelbranden åtgärdad, orsaken till brand antydde på ett tidigare problem som hade att göra med bensinmätaren” konsolen” som hade brunnit sedan tidigare runt 2007 som åtgärd så böt man konsolen som pumparna sitter på men kollade aldrig orsaken. Dett gjorde att soppamätaren stod alltid på noll-liter oavsett hur mycket bensin du hade i tanken när den var trasig. Peppar peppar nu gå hon som en dröm igen, Snart fyller bilen 20år nästa år :-)

Pust!! Nu fick man skriva av sig lite Hehe….
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.