AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.503

Problem med laddning 325 e36

al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Bilen laddar 11,99-12volt enligt multimeter, har bytt till en annan generator (bosch), den förra var från den andra tillverkaren.
Har skaffat nytt batteri.
Har man laddat batteri kan man köra en bra stund innan den börjar ladda ur, Det skumma är att laddningslampan inte längre lyser när man slår på tändningen och den tänds inte heller pga dålig laddning längre.
Finns det något relä eller nått mer jag kan byta?
Mycket tacksam för svar då detta är min brukskärra.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
byt lampan så kommer laddningen att fungera.
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Så det är bara så enkelt?
Tack för svar!
Nu lär jag bara lyckas riva instrumentpanelen då.
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
okej, så lampan var hel.
Mätte upp 0,08 volt till lampan, så felet sitter ju helt klart nån annanstans.
Kan det vara nått fel i mätarhuset eller nått annat, ge mig tips!
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Mätte upp 11,7-11,8 volt direkt på generatorn, både på b+ och den andra. Kan det vara regulatorn?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
kommer med att bra svar senare när jag är vid en dator
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Så hä är det: För att generatorn ska börja ladda måste den få en förspänning, det får den genom lampan.
När lampan lyser (tändningen är på) får lampan +12v på ena sidan från instrumentet/tändningen, och jord genom den icke laddande generatorn.
När generatorn börjar ladda får lampan + från generatorn (D+), och iom att den har redan har + på andra sidan slocknar den (+ och + får ingen lampa att lysa)

Det du kan prova med är att koppla en liten lampa. 1-2 watt el liknade mellan D+ på generatorn och + på batteriet, lampan ska då fungera precis som lampan du har på panelen, gör den inte det är det nått fel på generatorn.
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Jo, har läst mig till den informationen, dock har ja inte tänkt på att prova med lampan direkt.
Rev dock generatorn ikväll och konstaterade att kolen hade nött ner sig till " sprinthålen" vet inte hur mkt det påverkar.
Dags att byta var det iaf, så har beställt en ny regulator.
Blir det inte bättre då så provar jag med lampan mellan batteri och D+.

Tack så mycket för svar!
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
sen såg jag på elschemat att det är en skarv på D+ och den blir 0,5 kvadrat, vet nån var jag ska leta efter skarven?
al
25
alfonz
325 e36 coupe -92
Regulatorn bytt, fungerar som den ska nu. Har dock varit rätt lärorikt... och kostsamt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.