|
|
|
|---|---|
|
Tja Har en polare som har en audi 80 från 90 talet ish, batteriet dog för 3 år sedan och han var lidit av toal förlamning sen dess......handlingsförlamning allså Har övertalat han nu att det är idioti att så och betala för en p plats på en bil som han aldrig använder. Bilen har alltså stått ute på en parkeringsplats i 3 år Vad behöver jag göra innan vi provar starta den Tänkte mest på basic saker bara så vi kan få den att ev starta, vi orkar inte börja trassla i bromsar etc innan vi vet om den startar eller åker på skroten Olja har jag räknat ut själv.....what else? | |
|
Kolla som sagt att oljenivån är rätt och att oljan ser fräsch ut. Kolla även så det finns ordentligt med kylvätska. I med ett fulladdat batteri och starta. Ha med startkablar eller starter om det skulle behövas. Låt motorn gå eller kör om det går tills motorn är helt genomvarm. Ventillyftarna kommer säkerligen ticka innan motor får upp oljetryck i toppen. MVH Christofer |
|
|
Dra runt motorn några varv på vevaxeln Kanske skulle tagit ut stiften och dragit runt motorn utan först kanske lite olja i loppen Det är helt beroende på hur petig man är men man kan byta olja mm. också även om jag tycker att det är overkill Lycka till Ha deT |
|
Roffa1 |
Precis som det redan nämnts, bort med stiften och pytsa i motorolja i loppen. dra runt med startmotorn några varv innan du återmonterar stiften. Har bilen stått stilla i tre år så har nog flertalet motorpackningar torkat upp, kolla efter läckage vid varm motor. Finns även risk för att motorn frös sönder förra vintern, kontrollera glykolhalten. Vill minnas det var -28g förra vintern. Se efter om frostpluggarna har skjutit ut från motorblocket? |
|
En gammal Audi som ev. ska skrotas skulle jag bara koppla på startkablar och försöka starta. Ta med lite startgas och kanske behöver den ny bensin. Nytt batteri kan man ju lyxa till det med om man tror att bilen ska leva vidare. Om ni ska köra en runda kolla så att bromsarna verkligen fungerar. Lycka till! |
|
|
Bensinen är gammal och innehåller säkert vatten (kondens), blanda i en halv flaska WaterRemover från Redlineoil (ca. 180:-): Länk och helst också en flaska Kemetyl Ki Akut (brukar finnas på ÖoB, ca. 50:-) i 1 dunk 98 oktan och häll i bilen innan ni försöker starta den. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.