AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.893

Tips på bil som kan ha tre barnstolar i bredd bak

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Eftersom BMW konsekvent satsar på baksäten där man prioriterar två sittplatser och ett nödsäte emellan är vi tyvärr tvungna att överge BMW för ett tag.

Jag hade hoppats på X5 sjusits eller nya femman men ingen av dom fixar detta.

Vad finns det för vettiga substitut?

Måste det sluta med en Toyota Verso eller Ford S-MAX/Galaxy?

Jag hade hoppats på Audi eller Merca och enda alternativet där är väl Mercedes R-klass men den ligger lite högt prismässigt. Hade BMW haft motsvarande bil så hade saken varit annorlunda =).

Hjälp!

//Stenback
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vi har tre barnstolar i bredd i bägge femmorna. Ser inte problemet med att mittensätet är obekvämt när man ändå har en barnstol där? visst, det är lite tight att nå bältesfästena men inte så det egentligen stör.
VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra funkar det kanon i med 3 barnstolar bak

Dessutom STORT bagage för barnvagn etc samtidigt
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Lus: Jag har ju en X3a och en 9-5a och de bedömer jag vara likvärdiga med femman. Det är klart att det går rent teoretiskt men man lackar ju ur varje gång man ska spänna fast barnen. Det är fastspänningen jag ser som problemet, när väl allt är på plats så duger våra nuvarande bilar också.

Tallviking: Sharan har jag tittat på men då känns Touran mer lockande, mittsätet bak på den är dock för smalt. Jag tar hellre S-Max framför Galaxy.

En koreansk, spansk eller fransk bil är tyvärr inget alternativ.

En supersmal barnstol vore en lösning också, jag har varit runt till diverse butiker och kan itne hitta någon som är tillräckligt smal.

//Stenback
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Britax har en smal basic variant av bilbarnstol från 9-25kg där den kan användas i mittsätet. Har för mig att den kostade runt 1700:-...
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köp en Hummer H1
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Rille_h: Jag var och kikade på Länk igår, där kan man ställa bredden just där man spänner fast bältet. Eftersom du skrev 9-25 kg och den jag hittat är fär 15-36 kg fick jag leta lite till...

Britax Two-Way Länk är den du menar va?
Det lustiga är att vi har exakt en sådan som sitter bakåtvänd nu, ska testa att vända den på en gång!

krika: H1an är väl strikt fyrsitsig?

//Stenback
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Britax Two-Way är precis den jag menar,
Vet egentligen inte så mycket om den mer än att på babyproffsen i Norrköping så rekommenderade dom oss den eftersom den är "mindre" och dom själva har den som utlånings ex då den är små smidig också.
Nu behöver vi inte en liten då vi bara har en liten kille som sitter själv där bak så det blev en Britax multi-tech ist (Länk

Hoppas du kan klämma ner det i en bmw ;)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Vi var in och snackade på någon butik och de rekommenderade inte att köra Two-Way framåtvänd eftersom det inbyggda 5-punktsbältet håller barnet för hårt, de rekommenderade att man ska köra framåtvända stolar som använder bilens bälte, klart osmidigare men säkrare enligt den vi pratade med.
Rent allmänt så gillar jag inte Two-Way, den är inte så skålad som jag hade önskat. Vissa stolar håller ju barnets huvud så att de knappt kan vrida på huvudet, Two-Wayen har inte i närheten av det stödet för huvudet.

Tyvärr blev lösningen att överge BMW till förmån för en XC90 7-sits, motsvarande X5a är inte tillräckligt smidig för att den ska motivera ett byte...

//Stenback
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Stenback: Sitter snart i samma sits och även jag sneglar mot en xc90. S-max är annars en ruggigt praktisk bil men med lite pappig känsla i dörrar m.m
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
XC90n är bra - jag hade en sådan tidigare, och den är den bil som hittills svalt min Besafe Izokid bäst.
Plus att bagaget rymmer extremt mycket - i klass med Q7.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
BCR
En bil med häpnadsväckande utrymme, framför allt i baksätet, är Skoda Superb.
Där kan du nog få in tre barnstolar i bredd och i dubbla rader ;-)
Dessutom rejäl lastkapacitet i skuffen (633 liter i kombiversionen), endast Mercedes E-klass kombi är större.

/Håkan
- BMW är roligast på två hjul -
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
nya Sharan verkar finfin. Har beställt, levernas i juni.
/M

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kan någon bekräfta om det går med 3 bakåtvända stolar i bredd på en E61?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det är jag ytterst tveksam till att det går.

Jag har en framåtvänd och en bakåtvänd - som även går in i min Porsche 911, och det går knappt att fälla ner mittarmstödet mellan dem i min E61a.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Ojdå, det lät ju inte så bra... Jag får väl försöka att testa en dag. Om det inte går så får det bli två bilar på semestern.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Är du nöjd med din 535d förresten? Du har ju ägt en M5a också... saknar du M5an eller känns det bra med 535d jämfört mot M5an?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Är du nöjd med din 535d förresten? Du har ju ägt en M5a också... saknar du M5an eller känns det bra med 535d jämfört mot M5an?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Richo: Jag saknar olika delar från alla bilar jag haft.. :-/ M5an är den bilen jag sett mest fram emot att hämta - den är för mig den besten en M5 ska vara. Tycker dagens M-bilar (och RS hos Audi) är för mjäkiga. Visst är de snabbare än de gamla rackarna, men jag ogillar allt vad downsizing innebär. Jag körde 20mil per dag med min M5a och njöt varje sekund. I 535an har jag lite mer bekvämligheter - så de är likvärdiga. Men jag tittar/lyssnar avundsjukt när jag ser en M5/M6. Skulle jag byta "familjefraktare" nu - så skulle det dock bli en X5M, men det är för överprisade just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.