AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.244

325ix tänder inte på andra cylindern, gnista finns,

Ha
13
Hannes m
325ia (iax) touring -91
Hej första inlägget här.....(ja första bilen jag mekar med också)

Jag har en 325iax -91 8700mil
Problemt jag har är att motorn inte tänder på andra cylindern (räknat framifrån)

Bilen startar och "går" att köra med.

Jag kollade att det var gnista och det var det, stiftet var blött och brunt.

Så jag gjorde ett komptest på den "trasiga" cylindern och fick bara 27psi alltså knappt 2 bar, testet gjordes på kall motor,

Jag hällde då i lite olja i cylindern och kom upp i ca 50psi.

Av vad jag har läst mig till så kan man nästan räkna med att någon kolvring har pajat eller bränt fast, Jag har även snackat med Dixner motorrenovering och lite annat motor kunnigt folk som säger att det kan vara både det ena och det andra.

Men jag undrar kan det vara något annat mer "lätt" fixat problem, typ trasig ventilfjäder/vipparm, kan kompett gå upp med olja i cylindern fast en ventil är trasig/otät

Hur tar man reda på vad som är det egentliga felet? (om man vill sluta gissa)
tex hur vet man att man har en bränd ventil? krokig ventil?
Hur märker man en spricka i topplocket? måste man lyfta toppen då?
Hur vet man att toppackningen har gett sig?

Det var någon som sa att man kunde få ut kolven i botten på motorn, går det? och isåfall hur kontrollerar man skicket på cylindern, jag menar är kolvringarna körda så kan ju kanske cylindern ha klarat sig men hur vet man?

En sak som är lite konstigt är att jag har väldigt mycket olja i motorn, en bra bit ovanför max markeringen på oljestickan, luktar dock inte bensin om oljan vad jag kan känna. kan den för höga olje nivån ha något med den defekta cylindern att göra? om ringarna är paj kommer det ner soppa i vevhuset eller sprutar motoroljan upp i cylindern....

Ett tips jag har fått är att skrota bilen men den är ju nästan ny:) bara 19år

Många frågor blev det hoppas någon orkar/kan svara på någon:)

Alla funderingar är välkomna.....

Söker eventuellt Mekhjälp i stockholm med omnejd om någon skulle vara sugen på att hjälpa till mot en liten slant!

be
83
berraz328
328im - 96
tjena, kul med en ixare till även fast den inte må 100% just nu.

det jag skulle gjort först om du nu inte ha gjort de kör inget mer med bilen innan du vet felet dvs kan göra mer skada än nytta.
lyft ventilkåpan och kolla så ingen vippa e av för dig?
när du öppnar oljelocket e det vitt och massa klegg där?
hur ser kylar vattnet ut (olja) och luktar de knepigt (kompression läker ut i kylsystem)
töm ut oljan och kolla igenom den efter misstänkta delar och kolla hur den se ut osv.
är det nu så att motorn skulle va skrot, jag skulle köpt en bättre beggad å bytt iställe (1000-1500kr) för att lägga ner en massa på den som sitter där redan. (mindre jobb) men vill du meka så kan man ju renovera.
be
83
berraz328
328im - 96
glömde säga, för att få tag på de verkliga felet så är det nog bara till att börja med att riva.
är alla vipparmar hel så då är det bara att fortsätta neråt.

jag skulle aldrig försöka få ut kolv osv från undersidan. bara mer som måste lös vad jag vet.
bättre lyfta ur motorn och trixa på med gott om plats istället.
Ha
13
Hannes m
325ia (iax) touring -91
Tack för svaret Berraz....

Jag kör inte bilen, körde den bara hem någon mil drygt

kylarvattnet verkar ok ingen olja i iallafall och luktade inte avgaser.
olje locket har jag inte tittat i ännu, gör det snart, vart sitter det? lite rookie lixom.

om det är kleggigt och vit där vad tyder det på? är det då vatten i oljan då, menar du att det ser ut som oljan i ett trasigt båtmotorväxelhus.

Vart tömmer jag ur oljan och hur mycket olja är det ungefär (bra att veta vad man ska stoppa under) måste jag fylla på ny olja direkt eller kan den stå utan olja ett tag utan att lixom rosta eller becka ihop på något annat sätt, typ torkade packningar?

Iom att bilen inte har gått så långt vore det fint om jag slapp byta motorn mot något som gått 20-35tm, men det är klart plånboken får ju styra men lite kan det vara värt att lägga på den motor som sitter i, inte minst för mitt ego, kul att lyckas laga något som alla säger är skrot.

Mvh H
Ha
13
Hannes m
325ia (iax) touring -91
Kollade oljan i olje locket nu, det var inget klegg eller vit gucka, kan det tyda på att topplockspackningen är hel, och eller topplocket?

Jag tror inte mina kunskaper är tillräckliga för att renovera en motor, iallafall inte bra och på ett seriöst sätt, blir nog bara mer paj än innan, men en kåpa kan jag ju skruva av och titta under iallafall, trasiga vippor och/eller fjäder ser man väll ganska lätt? men hur är det med brända ventiler/ krokiga ventiler ser man det med,

jag vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag går loss med huggmejsel och storsläggan;)

vipparm byter man det själv om man har måttliga mek kunskaper och vanliga verktyg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.