|
|
|
|---|---|
|
här finns ett billigt hjälpmedel för alla som letar efter strömtjuvar Länk har precis köpt en och testat alla säkringar i handskfack och bagage lucka hittade iförsig inte källan men har kunnat uteslutat en del | |
|
Mycket bra! BMW CS #5206 |
|
|
Jag föreslog en motsvarande lösning för herrans många år sedan här i forumet: Förutsättning: Att man ägen en vanlig multimeter med ett par lämpliga strömmätningsområden, t.ex 2 och 10A. Man tager en förbrukad säkring av valfri valör. Karva bort lite av plasten, alternativt använd en säkring av modellen som är öppen i mitten. Löd in en lämplig tvåledare på de båda flatstiften i säkringen (som alltså måste vara avbränd). I andra änden på tvåledaren monteras banankontakter som kopplas på instrumentet, sedan är det bara att lossa säkringar, plugga in och mäta på. En dylikt testkablage bör alltid ingå i verktygslådan, kostar inte många kronor att fixa...) Obs att E39 m.fl gärna går ur sleepläget så snart man lossar/kopplar in säkringar, sedan blir alla mätningar fel eftersom många system startas upp och drar ström, man måste vänta i 16 min igen osv.. FP |
|
|
Lägg pengarna på en bättre multimeter istället, du kommer behöva de sen när man går vidare i sökandet, en säkring används ofta till flera förbrukare! Som Folke skriver kan man med lätta medel göra en egen mätsladd, Men jag skulle tro att de går att använda mätstickorna som följer med multimetern, annars kan man ta vanliga bahco kabelskor. |
|
|
jag har också funderat tidigare varför det inte funnits ett sådan instrument men inte varit säker på om man kan mäta genom säkringarna och jag har en tång amperemeter + ett antal vanliga multimeters. Men nu när det finns ett för 99:- så vaför ska man hålla på och strula med hemma byggen denna är ju gjord för ändamålet inga sladddar som lossnar plus att man kan sätta i en valfri flatstift säkring och skydda apparaten och tång ampermetern litar jag inte riktigt på den visar ju olika värden på på olika ställen typ 1,2 på minus kabel 0,9 på en av dom röda + kablarna 1,2 på en annan 0,7 på den tredje är iförsig ingen elektriker man det borde ju bli 2,8 A tillsammans eller har jag tänkt fel? när jag som hastigast provade biltemas strömkrets mätare så visade den 0A på alla utom på på säkringen till ews har jag för mig att den hette kommer inte ihåg nr på säkringen där visade den 0,02 kan ha missat någon säkring men ska gå igenom dom grundligt någon dag |
|
|
folke bilen vaknade vid vissa säkrings isättningar men fortsatte att visa 0A i förbrukning på resterande så där tycker jag inte att det spelar någon roll om bilen är vaken och det visar 0 i förbrukning hoppas du förstår vad jag menar Hur vanligt är det att generatorn backar ström på bmw eller e39or? är det någon som haft en generator som backat ström? är det någon som vet var säkrin nr 75 och 76 sitter har sökt som ett djur men inte hitta dom jag vet att dom ska sitta vid handskfacket någonstans men hittar inte dom kanske någon kan ta en bild eller vet var det finns bilder som visar var dom sitter? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får plocka ned handsfacket de sitter bakom ordinare säkringsbrygga. De är till Kondesorfläkten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För övrigt så var jag på Biltema igår och strömtjuvsmäterna hängde bakom disken vid kundservice så det slank med en sådan också, för övrigt var allt annat slut som jag skulle ha som vanligt på Biltema. De lever med beställningspunkt 0 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Byggde en sån själv för några år sedan, ungefär som Folke beskriver. Mycket effektivt sätt att leta efter strömtjuven. Hade jag då hittat en färdig för 99:- hade jag nog köpt en istället, kul med nya prylar! |
|
|
Vilken ska man ha då? Midi eller mini? ___ Min bil: Länk |
|
| pbengtss du ska ha midi till e39an | |
| hasso Ska man demontera handskfacket | |
|
Tångamperemetern kan visa hyfsat rätt faktiskt. Jag använder sådana ofta och man måste känna till funktioner och egenskaper på tångmätare för likström. Principen använder ett Hallelement i mätkretsen, och man måste alltid nollställa mätaren precis innan man klämmer den runt en kabel. Absolut inte en halvmeter ifrån och inte vrida och flytta den för mycket efter nollställning, det beror på att störande magnetfält från närliggande järnföremål och jordmagnetfältet påverkar, precis som på vilken kompass som helst. Nollställer man rätt så är precisionen god, inga problem. Säkring 75 och 76 är av maxityp på 40 resp 50 A och betjänar kupé respektive motor (kondensor) fläkt. Eftersom dessa ibland är orsak till urladdade batteri pga fel i effektstegen så är det god idé att kolla på dessa säkringskretsar. Man behöver inte demontera handskfack osv, bara lyfta ner underredet under handskfacket (snäppfästen) och åla sig in och kolla. Det sitter några reläer och moduler tillsammans med säkringarna. FP |
|
| tackar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.