|
|
|
|---|---|
|
Hej hej! Har en BMW 528iA -99 som inte verkar må riktigt bra. Har senaste veckan tappat orken vid några tillfällen. Detta uppträder inte under körning utan direkt när man startar. Sedan kan bilen plötsligt gå som vanligt igen. Ingen varningslampa tänds och enda missljudet är ett svagt skrammel under bilen. Svajar på tomgången ibland. Ibland låter det som att bilen inte går på alla burkar, ibland går den snyggt trots att den känns slö... Vad kan detta vara? Någon som har en aning? //Christofer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gissningsvis en täppt katalysator där innanmätet lossnad och täpper till avgassystemet, eftersom det även skramla underifrån. Motorstyrningen stänger av cylindrar om den inte blir av med avgaserna Ta en klubba och knacka på katalysatorn får du se om det skramlar om den. Annars är det lämpligt att göra en diagnos, kan vara någon givare som är trasig tex. Har du reggade tändninsgmissar så lutar det åt katalysatorn. Är dock inte så vanligt på bilar från -99 mera vanligt på tidigare modeller. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso för tipset! Ska kolla upp det! //Christofer |
|
| lyfter det här för har typ samma problem på min, vad var det för fel ? skulle uppskattas om du skriver vad det var /mvh kristofer | |
|
Hej. Har skrivit detta i några trådar tidigare. Men. Hade samma på min 728i. Jag trodde det var Luftmassemäteren som hade sagt upp sig men byte gav inte någon bättring. Men ibland när jag bytt fram och tillbaka märkte jag skillnad. Det visade sig vara torkade gummidetaljer till insugningssidan som läckte. Kolla över dessa mycket noga.! Det kan vara svårt att upptäcka läckor och det finns en hel del mindre (gummi rör) på insugningssidan som kan ställa till besvär. Vid tjuvluft får Luftmassemätaren fel värden och går lite hit och dit.. Nisse.. |
|
|
Körde på sedan sist jag skrev. Bilen gick bra men kändes lite klen emellanåt. Men så för en dryg vecka sedan höll jag på att bli stående efter E4:an. Bilen började plötsligt gå och låta som en gräsklippare. Bakre katalysatorn paj, hade blivit heltäppt och sprängts i två stycken! Hämtade ut bilen i tisdags förra veckan med ny kat men den gick fortfarande inte bra. Allmänt klen, tjuvstopp på backen, hög motortemp, och ingen värme i kupén. Visade sig att det var sprucken kylare samt trasig kamaxelgivare. Ska lämna in bilen på torsdag, får se om de får till den. Notan uppe på 14 000 kr nu. Tysk kvalitet när den är som allra bäst! |
|
|
exakt samma sak hände mig i somras. Kamgivaren har jag redan bytt, och den går på 1035.- på BMW. Akta dig för pirat. kylaren hittar du här: Länk Detta alltså om du tycker att 14000.- räcker, och vill att det stannar på strax över 16000.- istället? Btw, jag köpte min kat via däckonline. 2235.- levererad till dörren. 900.- för mecken på OK att sätta dit den. Funkar kanon. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.