|
|
|
|---|---|
|
Hej! Försökte söka i forumet men hittade inget om detta: Länk Mycket snygg integration i bilen och så får man kamerabilden i sin iDrive. Googlade också på installations instruktioner och föll över den här Länk samt Länk Min fråga är: Är det någon som har testat detta? Jag har idag mailat och frågat om det funkar i min E61 2005 utan vare sig navigation eller TV. Klarar månne min iDrive skärm av att visa rörlig bild, dvs från kameran? Såvitt jag har förstått så skall det funka men är ännu lite osäker. Priset tycker jag är super på $485 (+frakt) och skulle han inte leverera så har jag hittat en annan online butik som levererar internationellt. Man får väl räkna med att betala tull och moms på skiten så den skulle landa på ca 4300kr. Tycker jag är acceptabelt! Kommentera gärna, har någon provat? Är det någoit jag inte tänkt på? Mvh, Andreas | |
| Nu fick jag svar från tillverkaren och paketet skall funka till alla iDrive, även 1. generationens. Kommer att beställa ett paket! | |
|
Vet inte om det inte finns något intresser för detta, men jag skriver iaf :) Har beställt kamerasetet och fick det igår. Började montera in det igår kväll och och fortsatte sådär smått imorse. Det funkar! Och är riktigt snyggt då du får kamerabilden i iDrive skärmen. Har inte monterat kameran på backluckan ännu (är väl ett dagsjobb att dra kabeln) men skall göra det asap. Om det finns intresse så mailar jag gärna bilder på hur det ser ut då jag är klar! Mvh, Andreas |
|
| Coolt! Skriv ihop ett mektips med bilder och skicka in till autopower! :) | |
|
Nu är jag klar till 99%, en liten kabeldragning kvar. Tog några bilder så ni kan se hur det ser ut. Jäkligt snyggt tycker jag! Det bästa är ju att man får kamerabilden i sin iDrive skärm. Snyggt och enkelt! Kolla in bilderna här Länk Jag kan absolut skriva en monteringsguide senare om intresse finns. Killen som säljer detta i USA svarar också gärna på frågor sade han då jag nämnde "the Swedish BMW forum" :) |
|
|
Snyggt! Går kameran igång automatiskt när du lägger i backen? Finns det någon monteringsanvisning till e61? Kameran sitter inte riktigt i mitten av bilen ser det ut som? Hur lång tid tog det? mvh lloydan |
|
|
Yes - kameran går automatiskt igång när man lägger i backen (iaf om du har automat, vet ej med manuell). Sedan har jag aktiverat en funktion som gör att jag kan starta kameran när som helst genom att hålla in menu knappen. Kameran sitter i baklucke öppning"switchen". Dvs du byter ut din originala öppningsswitch till en ny, med kamera. Så ja, den sitter då alltså ca 3cm mer till vänster men för att vara ärlig så syns knappt kameran om man inte vet att den finns där! Det fanns tyvärr ingen monteringsanvisning till E61 eftersom de inte har 5-seriens Touring i USA. Dock är ju alla steg dom samma vad gäller kopplingen till radio/iDrive. Det som skiljer är ju såklart kabeldragningen från bakluckan till skarvkabeln. Fanns inga anvisningar så jag har gått min egen väg. Tack och lov har jag BMW TIS till förfogande så jag vet hur man lossar klädsel osv. Och som sagt - finns det intresse så kan jag skriva instruktioner då jag hinner! Sjäv satt jag i ca 4h och kopplade in multimedia modulen (är väldigt försiktig så jag inte bränner upp nåt). (Skarv)kabeldragdningen från iDrive till backluckan var inte alls jobbigt. Det som tog längst tid var att dra kabeln genom bakluckan in i bilen. Har nog jobbat ett antal kvällar på det, men då är jag amatör (ekonom) till vardags! :) Mvh, Andreas |
|
| Mektips, jatack! | |
|
Fin kamera! E61 finns alltså i USA ;-) Kommer PDC'n fra på skärmen också, när du backar? |
|
|
Jag har själv varken PDC eller NAV på min bil men om man kollar här Länk så ser det ut som att PDC bilden läggs in i kamera bilden. Läs igenom tråden, finns lite information där! |
|
| E61 finns i USA men bara ett par modeller och alla med xdrive. Nya F11:an kommer inte till USA. | |
|
Hej, Vad blev slutkostnad i Sverige för detta eminenta lilla paket? Hur gick det med tull, moms etc? |
|
| Och är det någon som testat att koppla in en dator till ett sådant interface? Svårt att hitta en bra lösning till detta. | |
|
Svar till Kidneyfailure Sorry att jag inte varit inne på forumet på en tid, här kommer sent svar. Paketet blev ~3500kr totalt. Avsändaren redovisade paketet som "gift" med ett värde på $65 och det slank då tull/moms fritt genom :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.