|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat en e46 -01 som har gula blinkers och klent med utrustning. Detta, i kombination med att den är inreggad i Sverige 2005 tyder på att den kan vara importerad. Den har knappast stått kvar på fabriken i fyra år. Dessutom har den bara en ägare, och svensålda bilar brukar ha minst två, inklusive BMW Sverige el likn. Men i Transportstyrelsens register står att den inte är privatimporterad. Kan den ändå vara importerad av handlare (dvs en av alla dessa bilhandlare som lever på att sälja bilar från Tyskland)? Frågan är alltså 1)) Finns det några svensksålda E46 facelift med gula blinkers? Eller andra yttre tecken på importbil? 2) Syns det inte i vägtrefikregistret om en handlare importerat en begagnad bil till Sverige? | |
|
Inte riktigt svar på din fråga men E46 -01:or är inte faceliftade, (Sedan och Touring 2002 och Coupén 2003.) BMW står aldrig som första ägare om det inte varit en demobil eller liknande. |
|
| Facelift kom som MY02 men tillverkningsåret kan ju ändå vara sent -01. För det är en facelift. | |
|
Titta på numret som står vid "Producentansvarig:" på Transportstyrelsens hemsida. Det ska stå 556313-5002 där som anvisar att BMW Sverige har tagit in bilen. Står det något annat nummer där kan du knappa in det på denna Länk så får du reda på vilket företag som importerat fordonet. |
|
|
Jag har nu kontaktat Transportstyrelsen och fått bekräftat att en begagnad bil som importeras av en "registrerad importör" (dvs bilhandlare) inte har info om det Transportstyrelsens sajt. Om man ringer TS kan man dock få veta vem som tagit in bilen och när det är registrerad i ursprungslandet. Och dessutom vilket land den är importerad från. Om man absolut vill ha en svensksåld bil bör man alltså vara vaksam. I mitt fall hade jag rätt, den är importerad som jag trodde. En av mina frågor kvarstår dock, och det är om det sålts facelift E46 i Sverige med gula blinkers eller om det är ett bra kännetecken på importerad bil, låt vara av en handlare? |
|
|
Vita blinkers var standard på 2002årsmodell av E46 + alla utom 316i för 2001. Strålkastarspolar var standard. Vilket saknas på nästan alla E46 utan xenon från andra länder. Sedan avslöjar regskylten på en E46 om den är import ( i princip alla fall). En 2002a sv-såld har S (reggad 2001) eller T som första bokstav. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.