|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Har precis köpt en 525 touring - 04 (E61) som det nu sitter 16" fälgar på. Grejen är att jag tänkte byta till en lite större storlek på fälgarna efter vintern och undrar nu vilken storlek som passar bäst till min bil. Bilen har inte sportchassi(vad jag vet) samt nivåreglering... Kommer det att se konstigt ut med större fälgar? Någon som har bild på sin E61 utan sportchassi men med 18-19 tums fälgar? Mvh Kristoffer | |
| Hmmm, inga tips? | |
| nepp jag har sportchassie på min 04 sedan. Men det är riktigt snyggt med nitro oxide 19" på den. | |
|
Alla E61'or har nivåreglering. 18" passar väldigt bra till E61. Jag har M-paket fälgarna på min E61'a med M-paket. Om du monterar 18" eller större, måste din bil sänkas för att det ska vara snyggt. |
|
|
Men tex bilen som jag länkar till nedan har den sportchassi eller är sänkt tror ni? Tycker det ser grymt snyggt ut på den fast den inte verkar sänkt... Länk Mvh Kristoffer |
|
|
Sportchassi = sänkt från fabrik. Hade det på E60'n - super snyggt och bra väghållning! |
|
|
Men det jag inte riktigt förstår är varför jag måste sänka bilen om jag ska ha 18" på den? Jag menar rullomkretsen är väl den samma bara det att man har mer fälg och mindre gummi??? Den blir väl inte högre eller? Tacksam för alla tips som jag kan få :) Mvh Kristoffer |
|
|
Om du kombinerar rätt fälg med rätt däck så ska den inte bli högre. Du får max öka rullomkretsen med 5% mot original. Sänkning är mer en smaksak om man gillar det eller inte. Kan ibland tycka att min E61 är lite väl sänkt fram (www.garaget.se/melzen). Vidare så är ju inte alltid stora fälgar lika med snyggare. På 3 serien tycker jag 19" är max sen ser det helt fel ut. På 5-serien funkar dock 20" fint. /Rikard |
|
|
Däckdimensionerna du är ute efter bör vara: 18": 245/40/18 på 18x8" runtom och även om du har 18x8,5" bak 19": 235/35/19 på 19x8,5 runtom eller 245/35/19 fram och 275/30/19 bak på 19x8,5 fram och 19x9,5 bak. Ex på snygga fälgar som passar på din bil är 19" 172M (19" som var tillval med M-paketet på E60/E61), 18" 135M (standard med M-paketet) och 19" M6 fälgar. M5 fälgarna är också ett alt. Beror ju på vad du har för budget, dessa går ju att ordna ganska billigt om det är kopior och inte original :) Har själv kört mkt kopior och dessa är riktigt bra faktiskt! Skicka PM om du behöver mer hjälp :) |
|
| På denna sidan har du alla BMW fälgar med bilder till : Länk | |
|
Toppen det var det jag ville höra... jag har läst kommentarer på forument att den kommer att se ut som en SUV om jag sätter på större fälgar men om man håller sig exakt på rullomkretsen så borde ju inte det fenomenet uppstå. Det kommer nog att bli en uppsättning 18" BMW 135M, gillar dom fälgarna skarpt. Visst är det jäkligt snyggt med M-paket och större fälgar men på 5:an som jag har vill jag mer ha ett elegant utseende och inte så sportigt. Det är ju ganska stor skillnad om jag sätter min 1:a med M-paket brevid 5:an utan M-paket, 1:an är betydligt lägre. För mig utstrålar 5-serien elegans och komfort mer än sport, därmed inte sagt att M-paketet på 5 serien inte är snyggt för det är det :))) Med M135 fälgarna så kommer den nog att se väldigt snygg ut. Melzen: Tack för en väldigt bra länk :) Mvh Kristoffer |
|
Verdi |
Precis. Hjulen ska vara i princip lika stora oavsett fälgstorlek. |
|
Tycker du resonerar helt rätt. Du har redan en bil som utstrålar sportighet och då är det helt rätt att den andra kan utstråla komfort. Jag behövde en familjebil men ville ha en sportig look samtidigt. Finns inget annat val, i mina ögon, än en E61 med M-paket och stora fälgar. Fick göra en kompromiss mellan att kunna få med familjen på semester och låg förbrukning kombinerat med en dos sportighet. 18" tror jag blir ett bra val för att med mindre fälgar kombinerat med stor bil/stora hjulhus skulle de se smått ut. /R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.