AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.539

Importeringen av bil av juridisk person

Funderar på att importera en F07 eller F10 som sedan mitt företag ska leasa. Är det någon här på forumet som vet om det är "krångligare" att importera en bil som köps av en juridisk person kontra om man handlar privat. Om jag först skulle ta in bilen som privatperson och därefter föra över den på företaget blir ju bilen "momssmittad" och då kan jag ju inte längre dra halva momsen på leasingavgiften vilket ju är själva anledningen till att jag vill leasa.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.
Jag tänkte i dessa banor tidigare men det föll av två anledningar:
1. Det är bara bilhandlare som får importera och lyfta momsen.
2. De flesta leasingbolag erbjuder bara leasing om objektet köps med svenskt regnummer på svensk firma (svenskt org nummer)

Det finns dock alternativ:
1. Leta upp det objekt du är intresserad av och be tex PlatinumCars att ta hem den åt dig - det kostar ca 30k (vilket läggs på leasingbeloppet)
Detta kräver dock att ditt leasingbolag kan intyga att leasingen godkänns ( kan vara svårt om man är ny kund eftersom de endast kan erbjuda leasing mot svenskt regnummer)- dock kan man kanske deponera en summa hos handlaren som säkerhet - så räknar de av den sedan vid köpet.
2. Vänta tills bmw handlarna börjar plocka in "jahreswagen" - dvs direktörsbilar från Bmw Ag (oftast fullutrustade)

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
US
547
US
850 iA -92
Frågan är om det är så mycket vinst med att leasa. Halva momsen är avdragsgill. Ett ex. från BMW.se
535 i Touring 467900
Första förhöjd hyra med 20% 93580
Leasingkostnad på 36 mån 6239
Efter avdrag av halva momsen 5615
Förmånsvärde ca 4000/mån

Nn tjänar 25000 /mån, efter skatt 12500 vid 50% skatt
Lägg på förmånsvärde på lönen 29000, skatt 14500
Dra skatt från faktisk lön 25000-14500=10500

Halva momsen gör att man sparar 600:-
Förmånsvärdet gör i plånboken -2000

Har företaget pengarna och gör vinst är detta en trevlig förmån.
Dra milkostnader utan att leasa är värt mer i plånboken för privatpersonen.
Milersättningen är ca 18.50
Då ska man dock komma upp med ca 500.000:- alternativt låna=dyrt.

Detta var lite funderingar, inga råd eller pekpinnar!

Mvh Ulf
Hej Mistafrizz !

Ang ditt 2:a påstående; fungerar det så att svenska BMW-handlare tar/kan ta in Jahreswagen i Sverige från BMW AG ??

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Japp, jag vet att Novation och M-bilar haft flertalet av dessa.
Man känner igen dem på att det oftast är mellanmodeller typ 525d med mkt utrustning och ca 1000 mil på mätaren.
Och man ser det också på att dessa bilars produktionsdatum ligger ca 1 år före första regdatum i Sverige. De står ej som import, och handlarna lämnar fri service och garanti som på Svensksålda bilar. Som köpare blir man också "första" ägare på bilen.

/Andreas
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Vilka leasingbolag/banker tillåter leasing som inlägg 1 undrar?
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Får företag låna pengar till köp av bil?
Men då får man inte dra halva momsen misstänker jag?
Företag får låna till bilar, men då blir det inget momsavdrag.

// Erik
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Visst får företag låna pengar, men jag tror att banken vill ha det som ett Blancolån om man skall åka utomlands och köpa bil.

När det gäller vilka banker/leasingbolag som finansierar utländska bilköp - så tror jag det är ytterst få om ens några.
De behöver som sagt ha ett svenskt reg nummer för att kunna binda upp leasingavtalet - om det finns några som kan göra det, så borde det vara de som är verksamma i både landet man hämtar bilen ifrån och i Sverige.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.