AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.600

BMW + SAAB?

Jaha, vad säger ni? Kommer SAAB att bli bakhjulsdrivna, eller rent av uppköpta av BMW? Skulle vara kul, med tanke på båda märkenas förflutna inom flygindrustri!

Boldly goes where no BMW has gone before
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nu är det klart. Saab köper in 1.6 liters turbomotorn från Mini till framtida modeller. Nuvarande 1.6 liter turbon är en GM produkt och den har man väl inte tillgång till framöver.

-------
//Lövet
Trevligt val, 1600cc och 200 hk! Om även växellådan följer med kommer nya 9-3 att vara en riktigt trevlig bil att köra.

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Tror med största sannolikhet att det blir tvärställt och framhjulsdrift i Saaben, precis som Mini. Kan ju även bli fyrhjulsdrift då Mini nyligen lanserat Countryman-modellen.
Jag tycker detta är riktigt bra. Bra för BMW som får sälja motorer och teknik, för att inte tala om bra PR, och bra för Sverige och alla som arbetar med Saab för det här kommer garanterat höja Saabs rykte i framtiden, vilket resulterar i mer produktion!!

Hörde Jan Åke Jonsson på radion idag: "BMW ligger i absoluta toppen vad gäller premiumbilar"

Saab-folket verkar rätt nöjda och stolta över samarbete med BMW=)

Länk till reportage:
Länk
Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
Länk

Jag vill inte se en Bmw sexa i någon rutten saab. Bmw har ju gjort dåliga affärer förr som tex. Rover.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Varför läser du inte det som skrivs? Nej, det ska inte bli någon BMW sexa i Saab. Det blir en 1.6liters fyra från Mini.

-------
//Lövet
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag tror inte BMW målar samma tavla två gånger...
Den stora skillnaden mellan sammarbetet BMW/Rover och BMW/SAAB är att BMW och SAAB är kompatibla med varandra.
Kanske mest kompatibla av alla olika tillverkare!?

Likheterna är många mellan märkena vad gäller ingenjörs-delen, klurigheter, teknisk utveckling och avtrampet ifrån "main-stream" samt drivet i ledningen. För att inte tala om bevarandet av arvet.
Dom båda företagen strävar åt nästan samma håll i bil-branschen,, fast BMW är ju redan där och förbi om man jämför med Saab.. Men nu, med det nya samarbetet kanske Saab kan växla upp!

Du kan nog vara lugn "Swizz". BMW kommer inte sälja sin raka sexa. Mig veterligen har dom inte sålt den än, med historien av alla samarbeten dom haft.
Det är ju den som "ÄR" BMW i dom flestas ögon och det tror jag dom är medvetna om. Har jag fel i framtiden ska jag köpa en hatt och äta upp den,, bara för dig=)
Spacco-

Ta fram hatten och börja tugga! BMW har sålt eller ska sälja 240.000 dieselsexor (det räknas väl som en sexa?) till jänkarna, och dessa ska driva fram deras nya polisbil.

Sedan så kan man inte jämföra BMWs Rover-äventyr med det de gör med SAAB just nu. BMW ägde Rover (plus en massa andra brittiska märken av vilka Mini och Rolls-Royce är kvar). SAAB är enbart en kund som kommer att delfinansiera BMWs utvecklingsarbete. Än så länge.

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Se på f*n... Edit-funkion nu!!! Det hade varit bra..
Aja, tur att hatt-grejen bara är ett talessätt. Det går ju inte att äta en hatt såvida man inte har haj-tänder... Eller?
Skulle det vara ok om jag bakar en hatt-liknande sockerkaka och äter upp den??

Jasko76, och här hade vi beviset på din kommentar:Länk. Jag är den förste att erkänna att Jag Hade Fel!

Till mitt försvar måste jag ändå säga att BMW fortfarande bevarar det som är sitt. Att deras dieselsexa hamnar i ett gäng amerikanska polisbilar är knappast något som strider mot "reglerna".
I mina ögon är detta en paralell faktiskt. Dom har fortfarande inte sålt sexan till oändlig massproducering.
Det berör inte den breda massan och när dessa snut-bilar ska bytas ut är dom flesta redan slutkörda/skrotfärdiga, så det kommer nog inte bli många som får chansen att köra med BMW-sexa i något annat än en BMW.

Men du har helt rätt och jag har forfarnade helt fel i mitt tidigare inlägg.

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Chansen att sexorna hamnar i Saab är minimal. Dels för att det inte stämmer med Saabs image men också för att de har motorerna på tvären. En sexa får inte plats (om man inte gör bilen lika bred i käften som Volvo S80...)

-------
//Lövet
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
På tal om 6:orna så gamla Opel Omega diesel sitter det en M51, E34 525tds om jag nu minns rätt.
I övrigt så försvinner sexorna allt mer från marknaden... Nu när det tjatas så mycket om miljön så dom flesta tillverkare använder sig av en 4cyl turbo ist.

BMW har eller hade samarbetat med Fiat så nu är det SAAB som står näst till klippningen. På gott o ont...
Inte samma som Rover affären då dom ska sälja, inte investera...

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter BMW-dieslar i lite allt möjligt. I Land Rover t.ex. tror de kallas td5 då.
Synd om sexorna försvinner. Då försvinner en del av vitsen med att åka BMW.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Land rovers gamla td5 och även tdi är faktiskt en engelsk produkt från grunden. Dom nyare Land Rover har motorer från Jaguar, men även haft ett par andra BMW-motorer emellan, tex 4,4l V8.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stämmer Spacco, td5:an var i stort sett färdigutvecklad vid BMW´s intåg.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Helt riktigt, jag kör en Land Rover Defender, ibland lite "vid sidan av" och den historien kan jag hyffsat.. Intressant bilmärke!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tänker på senaste Fast and Furious filmen då de hivar i en 4cyl turbo i en ford mustang från 70 talet :S

fult om de skulle bli bara 4 cyl bmw ("X5") på 250hk om 10 år. viiiiiiiiiiiiiPISSSSH viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiPISSSSH

BMW ownz
Det är Nissans raka sexa RB26 som stoppas i Mustangen, inte fyra. En i alla avseende respektingivande motor. Och Mustangen är en Fastback från 1967.

Om 3-4 år kommer BMW att börja använda 3-cylindriga överladdade motorer, vad kommer ni att göra då, byta märke? Inte jag, så länge motorerna levererar det de ska, och BMW motorer brukar göra det, är jag nöjd. Det ligger i tiden med mindre och mer ekonomiska motorer, mina vänner. Nästa M3 kommer förmodligen att ha en överladdad sexa istället för V8. Nice!

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
yäyä! länge sen man såg filmen.

de vinter och skriker bara vilket fall.......

BMW ownz
Tro inte nu att jag gillar F&F! Min smak lutar åt "Mad Max", "Grand Prix" och "Le Mans" hållet.

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Den första F&F är ju rätt ok tycker jag.
Frrla, jo jag tycker också det skriker mer på vintern=)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha! allt måste ses och prövas minst en gång :)

tycker de skriker ganska bra på sommaren också. ofta utanför fönstret fredagskvällar, och så är det nått fel på bilen. skriker till bak nära asfalten varje gång jag gasar lite ;)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.