AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.146

Luktar konstigt i bilen efter service

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Hade bilen inne på service förra veckan. Det var byte av microfilter, bromsolja, kontroll av bil och nåt mer.

Nu tycker jag att det börjar lukta illa i bilen när den varit igång i ca 10 sekunder. Jag funderar på om det kan bero på bytet av microfilter? Tar det ett tag innan det blir "inkört" så att säga? Doften påminner om ko-skit lite grann... =(
Serviceteknikern (mekanikern) var kanske lite rötten i magen den dag som din bil servades... Skämt åsido. Men ett microfilter har ingen inkörningsperiod. Brukar snarare vara så att det kan lukta illa av gamla filter när de blivit riktigt smutsiga.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Hehe, ja först trodde jag att jag fått "BO" i bilen som i det där seinfeld-avsnittet men jag har märkt att det börjar lukta först när bilen varit igång några sekunder och fläktarna gått igång. Nåja, det börjar avta nu märker jag så det kanske var nåt dom gjorde som påverkar på nåt sätt...
Roffa1
Hade nyligen min E90 inne på service med bl,a microfilterbyte, det jag noterat är att efter filterbytet så luktar det vid färd från från framförvarande dieselbilar. Vilket det ej gjorde innan bytet? Har aktiverat filtrerad kupeluft (Auto) Kan man montera microfiltret fel?

Har även noterat att det dammar betydligt mer på de mörka panelerna efter filterbytet.
Det finns kupéfilter med och utan aktivt kol.

Kan det vara så att du hade ett med aktivt kol och att det byttes till ett utan?

Plötsligt känner man hur spolarvätskan stinker osv...
OT Fedorov:lol garvar ihjäl mig den delen va rolig. BO(body odeur).
Roffa1
Daniel_73: Trodde att BMW verkstaden ersatte utbytta orig delar mot likvärdiga. Vet du hur man ser skillnad på microfilter med eller utan aktivt kol?
Dom med kol brukar vara svarta/gråa medan dom utan brukar vara vita.
Roffa1
Enl RealOEM så ska rätt kol-microfilter till min E90 ha artikelnummer: 6431 9142 115.
Men vid kontroll så visade sig filtret ha art nr: 6431 6925982-05. Detta art nummer är ej möjligt att spåra via google? (det existerar ej ens)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej
Det verkar som dom satt i ett pirat filter se länk Länk
/Per
Jag antar att du inte hade bilen hos en auktoriserad verkstad?
Roffa1
Hehe..piratfilter? det låter intressant, dessutom monterat av en auk BMW verkstad.

kspehe: Får ej länken att fungera..
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Kolla att du har adobe reader eller något liknande installerat på datorn eftersom det är en pdf som öppnas,

/P
Roffa1
Har kollat i pdf filen, men hittar ej art nr: 6431 6925982-05

Kan inte tänka mig i min "vildaste fantasi" att BMW trycker dit ett piratfilter. I så fall har de gått över gränsen med råge;-)
Roffa, han inte skrivit att han varit på auktoriserad verkstad. Bara att han varit på service.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Roffa om du använder nr 64 31 6 925 982 så finner du.
Roffa1
kspehe: Har också fått träff på det art numret, men det verkar mest förekomma på utländska sajter. Polen, Frankrike,osv.

Får ingen träff hos RealOEM.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Roffa1
Jag har ej hänvisat till ETK information utan till den sidan som länken gick till, Det enklaste måste vara för Federov att kontrollera om filtret är märkt med en BMW stämpel vid artikel nr på filtret ej på en lapp utan på plasten eller liknande. Är det inte det så är det garranterat ett pirat filter.
/P
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du kan ju kontrollera ditt eget filter oxå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.