|
|
|
|---|---|
|
Hej Läste precis att motorer typ N52 i sitt yttre skikt är gjorda av magnesium. För att undvika korrision får därför endast aluminiumskruv användas och dessa bör bytas ut vaje gång som dom lossas! Någon som beaktar det här? Min plastkåpa över motorn sitter lite löst, det saknas 2 skruv och jag misstänker att dom gått av för att verkstaden inte bytt till nya och dragit åt. Känsliga saker det här!!! | |
| Hela motorn är i magnesium ja. aluminiumskruvarna är endast för engångsbruk(sträckbult). Pröva inte att använda dom igen dom går av!!! Jag talar av egen erfarenhet! Dom ska dras med 8,6nm +-0,6nm. Alla skruvar som är av aluminium är märkta med blå färg övriga är vanliga stålbult | |
| bmw solna har aldrig sålt några nya skruvar det verkar som att alla skiter i att byta även deras egen verkstad. Inte så kostigt att mina gått av. | |
|
Hittade detta Länk dokument. Intressant läsning om temperaturcykling mm. mvh/ Anders |
|
|
Kanske lite vanskligt att kalla bultar/skruvar för aluminium även om detta är den största beståndsdelen. Fantastiskt ändå att man kan få bra styrka i dessa med kisel och kopparlegering osv. Traditionellt har man haft liknande eller värre problem inom den marina sidan under alla tider, och där har man som bekant större korrosionsbelastning pga salt osv. Man använder oftast rostfritt eller förnicklat stål i bultförband mot aluminium. Mera matnyttigt här: Länk FP |
|
|
Blockvärmare blir också ett broblem tack vare galvaniska strömmar mellan olika materia. |
|
|
Mja, fast där kan problemen ofta bero på just små läckströmmar från elementet ut i godset på värmaren osv. Läckströmmar är inte ovanligt i diverse elvärmare, tvättmaskiner, spisar, varnvattenberedare osv. Har man lite otur så kan korrosionsskador uppkomma i applikationer som t.ex en blockvärmare i en bil. Med en känslig jordfelsbrytare (5-10mA) enbart på motorvärmarens anslutning så får man larm om det uppstår problem, tyvärr är de inte så lätta att få tag på. En standard på 30mA är alldeles för okänslig, det kan flyta på 10-20mA läckström under långa tider och då får man problem på sikt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.