AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.512

Känner någon till något om Lundavägens bil i Malmö?

Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Tjenare,

Jag funderar på att köpa en 740 jag såg på Lundavägens bil i Malmö, reg nummer SCC298. Någon som känner till något om bilen eller bilfirman?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Importerad 2001 med 32316 mil på mätaren vid senaste besiktningen för ca 1 år sedan.
7 serie med drag är inte direkt vanliga så frågan är hur hårt den har levt ?
Vad ska du ge ?

Har ingen info om bilen men sonen har köpt en vinterbil där i form av en Volvo S70 med drag. Helt ok bil och det var inga problem att få med vinterdäck samt en reparation av luftkonditionering som spökade.
Bilen kollades dock upp väldigt noga före köpet avseende skick samt ägarförhållanden bakåt.

Utbudet av bilar varierar dock från riktiga buskar till helt OK bilar men mitt intryck är att de tillhörde de bättre källarhandlarna i Malmö vid den tidpunkten.
Allt var dock inte guld som glimmade i hallen men var är det det i de här prisklasserna.

Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
De vill ha 39800 för den men det känner jag inte för att ge, tror inte att den är värd så mycket.

Den har rätt kombination av utrustning och ljusbeige skinnklädsel vilket lockar mig. De har besiktigat den och lagat det som klankades ner på besiktningen, abs lampan lös och ett positionsljus lös inte. Jag ska få nya vinter däck med bilen.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Tittar man på vad som finns ute för övrigt just nu och prisläget låter det lite väl högt.
Men är allt ok mekaniskt kan det väl vara värt att titta närmare på bilen. Hur är det på rostfronten, bagalucka, dörrarna, bakom listerna, nederkant på framskärmar är bland annat de ställen man kan hitta rost på.

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Känner inte riktigt till nyare årsmodeller men något som jag ånrade att jag inte kollade ordentligt på min 750:a när jag köpte den var stötdämparna bak som justerar sig själv.

Det märktes inget av att dom läckte lite lite men besiktnings gubben på svensk bilprovning såg det och räkningen skulle ha blivit 32000 för ett nytt par på BMW i Hbg.

Vad dom däremot aldrisg sa något om var vibrationerna jag fick senare på den. Jag lärde mig under resans gång att man skall ha bra koll på vibrationerna för minsta lilla sådan och du kan räkna med att byta bussningar och stag i framvagnen samt kanske skivor oxå inom snar framtid.
Det är tunga bilar som käkar bussningar det här, inte speciellt dyrt om man handlar från tyskland men jädra tråkigt att byta.

Annars är det som Sail säger var noga med det maskinella,Skall inte vara minsta missljud i motorn och lådan skall växla mjukt och fint. Minns inte om min drog in på den flacka effekt toppen men tror inte den gjorde det utan den växlade precis innan. Kompisen hade en som vaxlade sent och man kände ordentligt hur effekten helt plötsligt tog slut innan den växlade för att sedan skjut iväg igen.

Det skall vara jämt drag hela vägen upp till max fart på runt 250 km/h :)

hmm, saknar min gamla bil nu när man tänker tillbaka på den.
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Tack för svaren så långt, det är en stor hjälp. Ska ner och titta på den nästa lördag för att se om den är något att ha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.